Dalarna

Kräver sin skytt på hagelstationerna i Linghed. Foto Helena Tysk

Hagelstig i Linghed med traditioner

2018-05-11

På Kristihimmelfärds torsdagen kl 08 samlades skyttar från hela Dalarna samt angränsande län i skogen utanför Linghed. Linghed-Hökvikens Byamäns Jaktvårdsförening anordnar en hagelstig här varje år på samma dag sedan närmare 40 år tillbaka. Denna jaktvårdsförening bildades 1935 och lever starkt kvar idag tack vare förtroendevaldas engagemang. På hagelstigen, som ingår i Gyttorp Cup samt är Länsmästerskap för Dalarna, deltar över 200 skyttar och ett 50-tal funktionärer ställer upp med tid, engagemang och värme.

I år strålade solen och humöret var på topp. Förutom förtroendevalda och skyttar fanns även Svenska Jägareförbundet och Jaktia Falun på plats. Jägareförbundet pratade om de aktuella jaktfrågorna, delade ut viltolycksremsor och visade fällor medan Jaktia visade nya hagelvapen för de som önskade bättre resultat på jaktsigen. Skämt och sido så vet vi alla att bra resultat kommer av aktiv träning och att även skyttet precis som hälsan är en färskvara som behöver underhållas. Många med mig känner att denna stig är en bra start för säsongens kommande skytteövningar.

Stort tack till hela byalaget men lite extra eloge till komittén som består av Johan Apel, Johan Eriksson, Peter Janers & Tobias Hedlund, det är ni som som gör denna dag möjlig.

Ses med glädje igen nästa år

// Helena Tysk