Dalarna

Patrullen inventerar de olika arterna i tältet, men glömmer bort ”Jägaren” Joakim Creutzer och gråhunden Kaxie! Foto: Ulf Danielsson

Kretsen i Hedemora-Säter hittar nya vägar

” Dags för redovisning, vilka arter fanns i tältet, 4 minuter går fort! Foto Ulf Danielsson

2018-05-20

Inför årets hajk, som traditionsenligt arrangeras av Hedemora scoutkår för 44:e gången, fick kretsen förmånen att delta med en station.

Med rubriken ”Jägarna demonstrerar” sattes en station upp med ett antal av våra vanliga vilda djur. Det fanns både skinn, horn, fjädrar, ben som exempel på vad som kan hittas i naturen. Det var inte så enkelt att bara identifiera alla arter som fanns på borden. Utmaningen gällde de arter som fanns i tältet, således också en livs levande människa, en jägare, samt gråhunden ”Kaxie”.

Det blev Inte så många patruller som fick med hunden eller ”jägaren” i sina redovisningar!

Utmaningen för patrullerna var att under en minut studera vilka arter som fanns i tältet. Tiden höll de reda på själva, sedan fick de fyra minuter på sig för att skriftligt redovisa vad de sett i tältet. Inga elektroniska hjälpmedel var tillåtna i tältet. Tältet utgjorde en mobilfri zon.

Stilarna och taktiken varierade mellan grupperna. Ingen av patrullerna nådde full poäng på stationen. Men tiden hade alla patruller kontroll på. Imponerande!

Sammantaget en dag där vi från jaktvårdskretsen fick uppleva många trevliga möten med entusiastiska, roliga och ärliga scouter.

Så scouter, jag är övertygad om att jägarna är redo för en ny hajk nästa år!

Ulf Danielsson
Jaktvårdskretsen Hedemora-Säter