Dalarna

Vargstammen måste minskas!

2018-05-29

Falun

Resultatet av varangrepp mot stora fårbesättningar i Avesta och Södertälje kommuner under den senaste månaden förskräcker. Totalt dödades ett 60-tal djur. Som ett brev på posten frågar sig förstås fårbönderna om det är någon idé att fortsätta med verksamheten. I avestafallet tog det inte ens ett dygn från det att fåren släppts på sommarbete innan vargangreppet var ett faktum.

Vid tre tillfällen under 2000-talet har Sveriges riksdag beslutat hur vargen ska förvaltas. Bakom besluten har mängder av utredningar genomförts i syfte att dels begränsa antalet vargar, dels säkerställa att vargens fortsatta existens i den svenska faunan. Problemet med riksdagsbesluten och den regionala förvaltningspolitiken, i huvudsak beslutad i länsstyrelserna, är att förvaltningen inte fungerar.

Dalarna har sedan några år licensjakt på varg. Trots en gynnsam bevarandestatus har tilldelningen varit låg. Årets kvot var 22 djur – för hela landet! En så låg avskjutning minskar inte stammens storlek och den minskar inte koncentrationen där stammen är som tätast, som exempelvis i Dalarna.

DNA-analyserna efter den senaste spillningsinvenvengteringen indikerar att vargstammen är större än vad tidigare inventeringar visat. Uppenbarligen gäller detsamma för vargen som för björnen. När björnen inventerades på ett riktigt sätt visade det sig att det finns dubbelt så många björnar som man tidigare hävdat.

Det är djupt otillfredsställande att länsstyrelsernas tilldelning inte sammanfaller med riksdagens beslut, nämligen en miniminivå på 170–270 vargar i helalandet. Det är ohållbart att Naturvårdsverket och länsstyrelserna har en egen agenda och gör bedömningar som innebär att beslutet om tilldelningen går stick i stäv med innebörden i fattade riksdagsbeslut.

Jägareförbundet Dalarna anser att det är oacceptabelt att vargarnas skador på tamdjur tillåts bli så omfattande att företag väljer att lägga ned sin verksamhet – ofta i bygder som behöver fårbesättningar som bidrar till ett öppet landskap. Vi måste få en adaptiv och effektiv skyddsjakt på skadegörande vargar. Det är en förutsättning för att kunna bedriva tamdjursskötesel, jaga med lös hund och skapa trovärdighet för riksdagens redan fattade beslut.

Skadorna efter vargens framfart är numera så omfattande att Sverige måste reducera stammens storlek.

Ulf Berg
Ordförande Jägareförbundet Dalarna