bakgrund

Dalarna

Vinnare April- Älgjakt i Kullen David Roos fr Bromma

VINN EN JAKTDAG - VÄRVA EN VÄN ELLER BLI VÄRVAD

Här kommer vinnarna januari-april i värvningstävlingen samt länken

Vinnare Mars – Vildsvinsjakt i Forsmark Fredrik Olsson fr Hagfors

2018-05-18

VINN EN JAKTDAG - VÄRVA EN VÄN ELLER BLI VÄRVAD

Bli medlem i Svenska Jägareförbundet idag och medlemskapet sträcker sig ända fram till 30 juni 2019. Nya medlemmar i Region Mitt har även en chans att vinna en jaktdag för er båda varje månad fram till maj.

Hjälp oss växa! https://jagareforbundet.se/bli-medlem-i-mitt/

Januari – Dov & vildsvinsjakt i Skogaholm
Malin Håkansson fr Stockholm

Vill ta med Charles Fång

Motivering- Min sambo har med enormt tålamod hjälpt mig med min jägarexamen, allt från skogsturer och spårning, till sena studiekvällar och skytteträning. Jag skulle jättegärna vilja ta med honom på hjortjakt då ingen av oss har tillgång till egna marker med hjort, och skulle bli så himla glad om vi skulle vinna den här jakten!

Några frågor till Malin:

Hur länge har du jagat?

Jag tog jägarexamen nu i dec 2017, och har tidigare gått med i drev.

Vilket är den roligaste jaktformen?

Roligaste jaktformen, svårt att svara på. Men ju fler som kan bidra till en lyckad jakt, drevkarlar och hundar, desto roligare är det.

Varför väljer du att vara med i Svenska jägarförförbundet?

Jag är medlem i Jägareförbundet för att stödja hållbar viltvård och jakt, men även för att känna mig trygg om något skulle hända när jag jagar.

Vilket är den viktigaste jaktfrågan för dig?

Den viktigaste jaktfrågan för mig är jaktetiken och att respektera naturen och alla de djur som lever där. Jakten är viktig för att bibehålla balansen i naturen, men det är samtidigt viktigt att jakten utförs ansvarsfullt och respektfullt, både med hänsyn till andra människor och de djur vi ämnar jaga.

Februari – Dov & vildsvinsjakt i Skogaholm
Stefan Holmgren fr Årsta

Vill ta med Allan Holmgren

Motivering-  Jag vill ta med min pappa på hjortjakt. Han fyller 75 i vår och har varit min bästa jaktkompis från det jag följde med på jakt första gången som 5-åring till idag som 45-åring.

Mars – Vildsvinsjakt i Forsmark
Fredrik Olsson fr Hagfors

Vill ta med Bengt Olsson

Motivering- Jag skulle vilja vinna för att jag håller på med jägarexamen och ju mer jag lärt mig, ju mer önskar jag att jag hade gjort denna utbildning tidigare. Jag vill ta med mig min storebror på vildsvinsjakt. Det vore kul om vi kunde jaga tillsammans. Han har alltid ställt upp för mig sen han var 13 år och efter att min pappa dog - 94 så har han alltid funnits där som en far för mig. Min bror har ett genuint jakt och fiskeintresse och han har fått mig intresserad av detta. Om jag vinner så skulle det bli mitt sätt att ge tillbaka någonting positivt som tack till honom.

Några frågor till Fredrik:

Hur länge har du jagat?

Jag har inte jagat tidigare men har varit med på älgjakt och suttit på pass. Är i slutet av min jägarexamen nu.

Vilket är den roligaste jaktformen?

Det ska bli kul att få vara med på älgjakten till hösten. En annan jaktform jag vill prova är smygjakt på bock.

Varför väljer du att vara med i Svenska jägarförförbundet?

Det är bra med jägarförsäkringen och att man får tidningen svensk jakt. Tips om utbildningar samt håller sig ajour om de regler som gäller för jakt I Sverige.

Vilket är den viktigaste jaktfrågan för dig?

Att beslut gällande jakt fattas närmare de människor det berör.

April- Älgjakt i Kullen
David Roos fr Bromma

Vill ta med Carl Rygart

Motivering- Jag och Carl har känt varandra sedan tonåren och spenderat mycket tid med att (som unga marklösa Stockholmare) leta möjligheter till jakt. Det har varit en lärorik utmaning och med Carl på utlandstjänst under höstarna blev det till sist en vårbocksjakt vi fick till i fjol. Det var särskilt kul att se just Carl äntligen få komma ut och vi har diskuterat mycket om hur vi ska hitta ut på klövviltsjakt igen. Carl gifter sig dessutom efter sommaren och när jag förstod att bröllopsdatumet planerats för att inte stå i vägen för en eventuell jaktchans kände jag att det verkligen vore kul att få till något för honom i höst. Särskilt älg, hjort eller rådjur tror jag vore den riktiga drömmen, för oss båda!

Några frågor till David:

Hur länge har du jagat?

Sedan lumpen 2009, med luckor de år jag inte hittat jakt.

Vilket är den roligaste jaktformen?

All drevjakt på högvilt med hela stämningen inför premiärdatum och bland jägarvänner, gamla som nya, stortrivs jag i. Men nu senast finns det ändå inget som kan toppa ett par magiska soluppgångar från båt under bäverjaktens sista vak. Får jag chans vill jag prova fler jaktformer.

Varför väljer du att vara med i jägarförförbundet?

Alla intressegrupper tjänar på att organisera sig. Jägareförbundet gör ett bra och ansvarsfullt jobb i att representera utåt och samordna inåt. Förbundet är en källa till väldigt mycket kunskap dit jag ofta vänder mig. Sedan uppskattar jag tidningen (även fast jag saknar novellerna starkt! Får kanske skriva en egen som sista lösning).

Vilken är den viktigaste jaktfrågan för dig?

Att långsiktigt säkra skogen och viltets plats för framtiden.
Samtidigt finns ju sådana som jag själv, unga marklösa storstadsbor, som ingår i jägarkåren men hamnat lite i ett turist-fack. Här vore det intressant med instegsprojekt som inte bara kretsar kring högstbjudna kommersiella köptimmar på gästpass. Utan mer tittar på om man exempelvis kan länka samman olika skrala viltvårdsområdens behov med nyblivna jägare som inte drar sig för att hugga i med saltstenar eller snickra jakttorn, för att få en ände att börja i. Jag hade själv gärna deltagit mer i viltvårdsinsatser även som gäst.