Dalarna

Foto: Kennet Johansson

Resultat björnspillninginventering

Spillningsinventeringen är klar – men än vet vi inte hur många björnar som finns i Dalarna

Tabell hämtad från rapporten

2018-06-21

Under 2017 skedde en omfattande björnspillningsinventering i Dalarnas och Gävleborgs län. Länsstyrelsen och Svenska Jägarförbundet höll i arbetet som engagerade både myndighetspersonal, jägare och allmänheten. Resultatet som sammanställts av Naturhistoriska Riksmuseet och Skandinaviska björnprojektet visar att det finns uppskattningsvis ca 841 björnar i de båda länen. Ett resultat som måste analyseras innan Länsstyrelsen kan säga hur många av dessa som tillhör Dalarna.

Under hösten 2017 genomfördes insamling av björnspillning i Dalarnas och Gävleborgs län samt delvis i intilliggande län. Spillningsinventeringen fångar inte upp alla individer i området, därför används en beräkningsmodell för att göra en uppskattning av det totala antalet björnar. Inom hela inventeringsområdet identifierades 635 björnar under inventeringen och utifrån den beräkningsmodell som används uppskattas den totala populationen till 841 björnar. I Dalarna identifierades 256 individer inom länet, vilket beräknas motsvara 453 björnar som berör länet. Men det är ingen slutlig siffra för hur många björnar som tillhör Dalarna.

- I Varje enskilt län finns det en förvaltningsplan som säger hur mycket björn som ska finnas, för Dalarna är den siffran 250-290 stycken. För att vi ska kunna hamna på de nivåer som viltförvaltningsdelegationen i båda länen har beslutat om behövs därför en ökad tilldelning som inte enbart begränsar tillväxttakten utan även minskar populationen, samt att vi får bort den försiktighetsprincip som används. Våra medlemmar har gjort ett väldigt bra arbete tillsammans med fältpersonalen och nu förväntar de sig att målen uppfylls, vilket är av stor vikt för både trovärdigheten i förvaltningen samt för detta arbete ska kunna fortsätta under kommande inventeringar.

Svenska Jägareförbundet vill passa på att rikta ett stort tack till alla som deltagit under inventeringsarbetet. Inventeringen hade aldrig varit möjlig att genomföra utan det ideella arbete som lagts ned från jägare och privatpersoner.

För mer information följ länken: https://www.slu.se/bjornspillningsinventering-2017

Filip Ånöstam,
Jaktvårdskonsulent Svenska Jägareförbundet