bakgrund

Dalarna

Fotograf: Roger Arnefalk

Jägareförbundet kräver utökad licensjakt på björn i Dalarna!

Inför beslutet gick Jägareförbundet Dalarna ut med ett krav på en avskjutning på åtminstone samma nivå som den 2013, det vill säga, 63 individer.

2018-08-31

Vi står fortfarande fast för att det är åtminstone den storleken på licensen vi bör ha 2018 för att inom rimlig tid kunna nå de uppsatta målen. Detta grundar vi på det inventeringsresultat som kom i juni 2018, vilket visade på en björnstam högre än den som fanns 2012.

Nu har drygt en vecka på björnjakten gått och det har skjutits 43 björnar och det återstår åtta stycken. På andra dagens morgon hade de sista björnarna skjutits i område två plus en överskjutning på fyra stycken. Detta tyder på en björnstam som, precis som inventeringsresultatet visar, är så pass stor att en ökad avskjutning skulle krävas för att vi skulle nå målet inom rimlig tid. Eftersom björnar inte kan de administrativa gränserna krävs ett sammarbete med angränsade län för att kunna nå både länsvisa och gemensamma mål. I Gävleborgs beslut inför björnjakten hade man inte räknat med årets tillväxt. Ett uttag på 50 individer är lite knappt den årliga tillväxten vilket leder till att Gävleborgs björnstam ej kommer minska och därmed påverka förvaltningen i Dalarna.

I Mellersta förvaltningsområdet har vi en förvaltningsnivå på ca 630 björnar, 360 i Gävleborg samt 250-290 i Dalarna. Med en årlig tillväxt på 11,2% och en årlig avskjutning på 100 björnar (Dalarna, Gävleborg samt Värmland) skulle det ta minst sex år innan vi nått målet i Mellersta förvaltningsområdet utöver de 4 år som redan har gått sedan målet sattes upp 2014. Då har vi inte tagit in i beräkningarna den succesiva minskning i tilldelning kommande år när målet närmas.

Med denna bakgrund begär Jägareförbundet Dalarna att Länsstyrelsen i Dalarnas län gör en förnyad analys av hur stor björnstammen i Dalarna är. Den borde rimligen leda till att antalet björnar i tilldelningen borde öka. En utökad tilldelning i framförallt område 2 för att på så sätt minska koncentrationerna av björn i Dalarnas län och även inom mellersta förvaltningsområdet vore en både rimlig och nödvändig åtgärd.

Jägareförbundet Dalarna
Ulf Berg