bakgrund

Dalarna

Fotograf: Most Photos

Rovdjurstrycket måste fördelas!

Samtidigt som den pågående björnjakten i Dalarna visar på en stor förekomst av skjutbart vilt, är det nu hög tid att se över den fortsatta förvaltningen av björn och varg i vårt län.

2018-08-23

I slutet av denna månad (28 augusti) ska länsstyrelsens viltförvaltningsdelegation ta beslut om kommande miniminivåer för rovdjursförvaltningen. Jägareförbundet i Dalarna kan inte acceptera de förslag som länsstyrelsen presenterat när det gäller björn och varg.

Under lång tid är det endast Dalarnas och Gävleborgs län som tagit ansvar för björnstammen i mellersta förvaltningsområdet. Efter den senaste björninventeringen visade det sig att flera län har förekomst av björn, nämligen Värmland (13 individer) Örebro (2) och Västmanland (2).  Dessutom konstaterades också björn i Uppsala län, dock utan individbestämning.

Vi anser att det orimligt att Dalarna/Gävleborg ska dela på alla föryngringar i ett läge när det nu säkerställts förekomst av björn också i angränsande län. Vi kräver därför att Dalarnas mininivå sänks från 25 till 24 föryngringar.

När det gäller utvecklingen för varg finns det skäl i att påminna om riksdagsbeslutet från 2013, nämligen att referensvärdet för vargstammen ska omfatta 170-270 individer. Naturvårdsverket beslutade föga överraskande ta fasta på siffran 270 och under 2015 utökades referensvärdet till 300, det vill säga långt högre än vad riksdagens beslut omfattade.

Jägareförbundet i Dalarna anser, med hänvisning till riksdagsbeslutet, att siffran 170 vargar måste vara riktmärke. När riksdagen fastslog siffran så angavs att vargen ska finnas nästan i hela Sverige, men vi vet att det är få län som hyser varg. Det anges också i riksdagens beslut att vargen ska förvaltas där stammen är som tätast. Det ska även tilläggas att ett stort antal vargar finns i Norge.  Med 170 vargar, vilket motsvarar 17 föryngringar som fördelas över hela landet, kan vi också sänka antalet föryngringar i Dalarna från nuvarande sju (7) till maximalt fyra (4) föryngringar. Det är hög tid att riksdagens beslut blir vägledande.

Ulf Berg
Ordförande Jägareförbundet i Dalarna