Dalarna

Fotograf: Mostphotos

Skogsstyrelsen ger älgen skulden för egna misstag

Skogsstyrelsens korståg mot älgen – och numera allt klövvilt – verkar aldrig ta slut.

2018-11-19

I en ny rapport föreslår myndigheten att älgstammen ska halveras. Orsaken till det kontroversiella förslaget bottnar främst i att skogsföretagen inte får in tillräckligt med råvaror till sina pappsbruk och sågverk. De behöver mer råvaror och då behöver klövviltet, främst älgen, minska i antal.

Hur har det blivit så här? Det finns flera förklaringar. En är att avsättningarna till nyckelbiotoper och andra former av miljöåtgärder numera påverkar skogsbrukets förutsättningar ganska mycket. En annan är att markägarna under lång tid föryngrat med fel trädslag. På tallmarkerna växer det för mycket gran. Därtill måste skogsbruket röja och gallra planteringarna på rätt sätt, vilket också ger bättre tillväxt.

Ansvaret för att skogsskötseln fungerar ligger på Skogsstyrelsen. Myndigheten har ansvar både för produktion och miljömål. Men i deras rapport som handlar om hur man kan öka uttaget av skog, saknas självkritik över hur myndigheten har lyckats med sitt arbete. All skuld på vår nationalsymbol älgen – som villigt ska offras på gransplantagens altare.

För Jägareförbundet i Dalarna är detta helt oacceptabelt. Förslagen riskerar att slå sönder en av världens bästa viltförvaltningar, grundad på ideella krafter, lokal delaktighet och medbestämmande. Det är genom att markägare och jägare tillsammans hjälpts åt som vi fått bra inventeringar, planer för avskjutning, avskjutningsrapporter, kunskap om viltets hälsotillstånd och en fungerande viltvård.

Allt detta arbete riskeras om Skogsstyrelsen som inte har något ansvar för viltförvaltningen i landet, plötsligt ska tillåtas diktera villkor för hur viltförvaltningen ska fungera.

Jägareförbundet i Dalarna kommer inte acceptera en sådan utveckling. Våra medlemmar ska även i fortsättningen kunna se viltet som en resurs. Tvärt emot Skogsstyrelsen ser vi det lokala engagemanget och insatserna i viltförvaltningen som mycket värdefullt för utvecklingen av landsbygden och hela landet.

Vår utgångspunkt är att man måste utgå från människorna och naturens förutsättningar för att behålla en biologisk mångfald – och samarbeta för att komma dit. Inte enbart göra beräkningar på hur vi ska kunna producera mer skogsråvaror.

Ulf Berg
Jägareförbundet Dalarna