bakgrund

Dalarna

Fotograf: Filip Ånöstam

Tävlande i Dalarnas kretsmästerskap i älgbaneskytte vann jakt på Kullen efter lottodragning

På lördagsmorgonen den tionde november samlades ett glatt gäng jägare på jägareförbundet Dalarnas jaktmark vid Kullen i Nyhammar.

2018-11-15

Under kretsmästerskapen i älgbaneskytte i augusti deltog alla tävlande i en utlottning där en person från vardera krets vann möjligheten att delta i jakten. På listan för tillåtet vilt fanns älgkalv, kronhind och kronkalv, vildsvin och räv.

Första såten gick två hundförare in och det dröjde inte länge innan det blev upptag på ko med kalv som drog förbi hundföraren utan att skottläge fanns. Ytterliggare en kviga och en kronspets dök upp i pass men eftersom det inte var lovligt fick de vandra vidare. Efter 2,5 timme bröt vi första såten för att grilla korv, dricka kaffe och prata jakt och viltförvaltning. Efter någon timme var vi redo för andra såten, nu tog vi ett mindre område med en hundförare. Denna gång hade vi enbart en kviga i pass så även den fick gå vidare.

Inget vilt sköts men alla var glada ändå och det är alltid roligt att få träffa nya människor. Jakten avslutades med genomgång av dagen och diskussion om vikten av regelbunden skytteträning och anpassning av vapen. Det finns alltid möjligheter för jaktlaget eller föreningen att ordna utbildningar i skytte och inom andra områden som rör jakt och viltförvaltning.

För mer information om dessa utbildningar, kontakta jägareförbundets kontor i Dalarna eller gå in på vår hemsida.

Skyttekommittèn i Dalarna samt dagens jaktledare vill tacka alla passkyttar, passutställare och hundförare för en väl genomförd jakt. Vi vill dessutom uppmana alla att gå ut på skjutbanan och öva mer för att bli bättre skyttar och delta gärna i kretsmästerskapen i Älgbaneskytte och andra skytteaktiviteter nästa år.

Filip Ånöstam