Dalarna

Moa Nordwall, 8 år, från Linghed fick hjälp av Lars-Olov Svanberg med att tillverka en fågelholk. Foto Christer Gruhs

Succé för familjedag om jakt

Britta Lundh. initiativtagare till familjedagen i Gagnef är överväldigad över intresset för arrangemanget. Nära 200 personer kom för att få lära om djur, natur och jakt. Foto Christer Gruhs

2019-06-17

GAGNEF. Britta Lundh. jägare i Mockfjärd och aktiv i Gagnefs jaktvårdskrets, har länge saknat aktiviteter för hela familjen i Jägareförbundets programutbud. Hon framförde synpunkterna till kretsstyrelsen och möttes av positiva reaktioner. Britta fick fira händer (i princip) att planera för en jägardag i familjens tecken.

Söndagen den 16 juni förverkligades planerna om en heldag med familjeaktiviteter på jaktskyttebanan i Gräv i gränslandet mellan Gagnef och Leksand. Programutbudet, huvudsakligen riktat till barn och ungdomar, men också med inslag för vuxna, blev en succé! Nära 200 personer kom för att ta del av det intressanta programutbudet.

Tidigt under förmiddagen bilades köer både av bilar och barnvagnar på vägen till Draggropa, som är namnet på jaktskyttebanan i Gagnef. Wachtelhunden ”Castor” med hjälp av Emma Lantz (t.v.) och Maria Staffas Lantz visade hur spårningsarbete i terrängen fungerar. Foto Christer Gruhs

Dalarnas jägareförbund stöttade satsningen med både personal och materiel för att visa länsförbundets uppskattning över initiativet från Gagnefs-kretsen. Hundägare/jägare ställde upp med olika hundraser och demonstrerade deras olika egenskaper. Apportering och spårsökning blev två aktiviteter som imponerade på både barn, föräldrar och andra vuxna.

Ola Sterners apportering med hjälp av sin Labrador-Retriever blev ett uppskattat inslag under programmet. Foto Christer Gruhs

Men också luftgevärsskyttet, tipspromenaden med djurfrågor, tillverkning av fågelholkar och att få följa lastningen av en timmerbil rönte också stort intresse.

Christer Gruhs