Jägarläger för unga - en succé! - Svenska Jägareförbundet

Dalarna

Samling kring olika fångstfällor: Fr.v. Janne Setterberg (ledare), Melker Larsson, Färila, Måns Magnusson, Färila,  Hugo Hammarbäck, Stockholm, Anders Eriksson (ledare), Hampus Ärtestedt, Bollnäs, Hampus Vestling, Borlänge och Mattias Henning, Stockholm. Foto Christer Gruhs

Samling kring olika fångstfällor: Fr.v. Janne Setterberg (ledare), Melker Larsson, Färila, Måns Magnusson, Färila, Hugo Hammarbäck, Stockholm, Anders Eriksson (ledare), Hampus Ärtestedt, Bollnäs, Hampus Vestling, Borlänge och Mattias Henning, Stockholm. Foto Christer Gruhs

Jägarläger för unga - en succé!

Anders Eriksson, ledare, informerar de unga lägerdeltagarna om vikten av att hjälpa småfåglarna med en bra bostad för övervintring och förökning. Foto Christer Gruhs

2019-07-01

Osäkerheten i slutet av 2018 om det skulle kunna ordnas något läger för unga i Älvdalen sommaren 2019  ledde till att Annette Eklund i Dalarnas jägareförbund började sondera möjligheten att ordna en motsvarande mönstring på hennes egen ”hemmaplan ” - Enviken. Jägareförbundets i Dalarna behövde ingen lång betänketid – redan i januari kom beslutet att ordna ett ungdomsläger i gränslandet mellan Dalarna och Gävleborg!

I veckoslutet 28-30 juni samlades 31 ungdomar, varav åtta tjejer, för att få lära om jakt, natur, viltvård och allmänna kunskaper om natur och ekologi. Jägarförbunden i Dalarna och Gävleborg hade inga problem att mönstra ledare för veckoslutsövningen med Skåsjögården i Gävleborgs län för kvällsaktiviteter och övernattning och Envikens skyttecentrum i Dalarna för praktiska och teoretiska övningar.

Tack vare att så många ledare från båda länen/förbunden ställde upp fick ungdomarna ett fantastiskt veckoslut. Såväl praktiska som teoretiska övningar avlöste varandra på löpande band. Men det fanns också tid för reflektion och umgänge under veckoslutet.Lina Kareen och My Semstrand från Örebro lär sig ladda en minkfälla. Foto Christer Gruhs
Lina Kareen och My Semstrand från Örebro lär sig ladda en grävlingsfälla. Foto Christer Gruhs

En intressant iakttagelse var att det bland de unga deltagarna fanns flera med Stockholm som hemmaadress. Vid närmare kontroll konstaterades att de flesta av ungdomarna hade föräldrar med koppling till Gästrikland/Hälsingland/Dalarna. Ungdomarna hade sökt sig till lägret för att få dela föräldrarnas  intressen!

Lerduveskytte är en speciell konst. Men C.G Smålänning som instruktör. Foto Christer Gruhs
Lerduveskytte är en speciell konst. Men C.G Smålänning som instruktör kan det inte bli fel. Foto Christer Gruhs

Christer Gruhs