Dalarna

Mats Larsson, Malungsfors, till höger, kan numera titulera sig som nordisk mästare i jaktskytte. Här tillsammans med tvåan Äso Alatalo. Foto Lars Björk

Malungs-skytt nordisk mästare

Mats Larsson, erfaren tävlingsskytt från Malungsfors, tog hem mästartiteln

Markus Pollack, Vansbro, fortsätter övertyga som junior – silvermedalj årets nordiska mästerskap. Foto: Christer Gruhs

2019-08-12

Mats Larsson, erfaren tävlingsskytt från Malungsfors, tog hem mästartiteln i veteranklassen när nordiska mästerskapen (NM) i kombinationsskytte avgjordes vid Svegeråsens jaktskytteanläggning mellan Vara och Grästorp. Junioren Markus Pollack från Vansbro kammade hem en silvermedalj, slagen med blott fem poäng av Ville Kusinen från Finland.

För två år sedan blev Markus nordisk mästare. Silvermedaljen i årets tävling visar att den unge vansbroskytten håller fortsatt god tävlingsform. 140 skyttar deltog i årets mästerskap som omfattade två kulgrenar, löpande älg, råbock samt trappduvor och lerduvor (Sporting).

Mats Larsson är andraårsveteran. Han har deltagit i mästerskapstävlingen i minst tio år. Mästartiteln grundlades genom segern i älgskyttet och andraplatsen i bockskyttet. Om förklaringen till sina framgångar är Mats Larsson mycket tydligt:

- Jag tillbringar mycket tid på skjutbanan! Det finns ingen genväg till framgång i tävlingar. Dessutom gör träningen mig också till en bättre skytt i jägarsammanhang.

Emil Håkansson, Haninge, vann den öppna klassen och Cornelia Dagobert, Lidköping tog silver i damklassen.

Bästa lag blev Finland före Sverige och Danmark.

Christer Gruhs