Dalarna

Jonas Björ (i mitten), Else-Marie Dyrsmeds och Anders Gravsjö gjorde gemensam sak för jägareförbundets satsning på viltmaten. (Foto: Christer Gruhs)

Jägareförbundet i lyckat samarbete om lokal mat

Svenska jägareförbundets satsning och engagemang för mer vilt på matborden fortsätter och möter stort intresse.

Astrid och Leif Dahlgren från Åhus i Skåne laddade med viltmat från Dalarna inför sitt planerade besök på Dalhalla och årets Fyrverkerikonsert. Foto: Christer Gruhs

2019-09-09

Arrangemanget ”Mat runt Siljan”, som genomfördes under veckoslutet 7-8 september, blev ett i raden av framgångsrika manifestationer för vilt på matbordet. Det blev möjligt tack vare ett samarbete mellan Rättviks jaktvårdskrets och Björgården i Övre Gärde.

Björgården, som ägs och drivs av makarna Yvonne och Jonas Björ, satsar på lokal mat med försäljning bland annat av kött och korv från gårdens egna djur samt bär, frukt, örter och marmelader. Inför planeringen av höstens ”matrunda” föll det sig naturligt att Jonas Björ, vice ordförande, lyssnade med de övriga l jaktvårdskretsen om möjligheterna att göra gemensam sak för att manifestera lokal mat.

Jaktvårdskretsens ordförande Anders Gravsjö, grönsakshandlare och slaktare, tände på idéen och fick också hjälp av kretsens sekreterare Else-Marie Dyrsmeds med uppdraget i jägareförbundets viltmatstält, där det också bjöds på grönsaksprodukter från Dalarna.

Dofterna från grillen och grillmästarens kunniga information om vad jägareförbundet vill uppnå med satsningen på viltmat, blev uppskattade inslag för de flesta av Björgårdens många besökare! Det var oftast kö till grilltältet! Totalt besöktes gården av mellan 300 och 350 personer!

Christer Gruhs.