Dalarna

Fotograf:	Mostphotos

Fotograf: Mostphotos

Dalajägare överklagar beslut om lodjursjakt

Jägareförbundet i Dalarna beslutade under fredagen att överklaga länsstyrelsens beslut om lodjursjakten under mars nästa år. Förbundet anser dels att för få djur får fällas, dels att könsfördelningen är felaktig.

2019-12-20

Länsstyrelsens beslut om att tillåta lodjursjakt  i mars 2020 avsåg totalt 15 djur, varav högst sju honor över 14 kg. Norra Dalarna undantas från jakt. Länsstyrelsens beslut omfattar tre områden i södra länsdelen.

Men jägareförbundet i Dalarna anser att tilldelningen är för låg och att könsbegränsningen är felaktig. Därför överklagar nu förbundet i Dalarna hos förvaltningsdomstolen i hopp om att få en omprövning av omfattningen på jakten.

Länsstyrelsens underlag för beslutet om att ge tillstånd till jakt i mars var bland annat ett inventeringsresultat som redovisade ungefär 77 lodjur i Dalarna.

Christer Gruh