bakgrund

Dalarna

Jägareförbundets ordförande i Dalarna, Ulf Berg, och jaktvårdskonsulent Filip Ånöstam är angelägna om att jägarna i Dalarna engagerar sig i den pågående spillningsinventeringen efter varg.

Viktigt att ”hålla i” varginventeringen!

Den pågående spillningsinventeringen efter varg i dalaskogarna visar att det hittats varg i samtliga kommuner i Dalarna. Uppgifter hämtade från Rovbase.se redovisar 385 inlämnade prover från de 15 dalakommunerna under perioden 1 oktober till 12 december.

Information hämtad från Rovbase.se

2019-12-18

DALARNA.

• Det är viktigt att länets jägare fortsätter att hjälpa till med spillningsinventeringen, ju fler prover över tid vi samlar in desto säkrare resultat får vi. I sin tur ökar det möjligheten till en ny ordinarie inventeringsmetod samt en vargförvaltning med jakt värd namnet.

Det menar jaktvårdskonsulent Filip Ånöstam vid Dalarnas jägareförbund som också påminner om att inventeringen kommer att pågå fram 31 mars. Det finns således gott om tid att delta i uppdraget med att samla in spillning.

Från Smedjebacken har Rovbase.se fått in 131 spillningsprov, Rättvik redovisar 90, Ludvika 44 och Falun 41 prover. Minst prov redovisar Leksand, Avesta och Mora – ett spillningsprov vardera.

Under samma period (oktober-december) har de åtta länen i region Mitt redovisat 1671 prover för DNA-test.

• Spillningsinventeringen är ett viktig instrumentet för att också få ett underlag för bedömning av individ och födelserevir. Utan ett trovärdigt underlag är det svårt att påverka myndigheterna om behovet av jakt på varg. Därför är det viktigt att många deltar i inventeringen
  • Provrör och torkmedel har skickats ut till jaktvårdskretsarna. Utrustningen kan också hämtas hos Jägareförbundet i Falun och hos Länsstyrelsen, berättar Filip Ånöstam.

Christer Gruhs