Dalarna

Markeringarna redovisar var vargspillningen har samlats in.

299 olika vargar är identifierade!

DALARNA. Den extra insamlingen av DNA-prov från varg fortsätter som planerat. Spillningsinventeringen som inleddes 1 oktober i fjol pågår fram till och med 31 mars i år. Hittills har 449 prover samlats in i Dalarna vilket har bidragit till att 299 olika vargar identifierats i regionen.

Tabellen visar resultatet hittills om antalet prov som lämnats till länsstyrelsen, jägare och övriga.

2020-01-18

Spillningsinventeringen ska användas som underlag för att ta fram modeller för fångst-återfångstberäkningar av populationens storlek – enligt samma metod som använts för att beräkna björnstammens utveckling.

Det är Svenska jägareförbundet tillsammans med Länsstyrelsen som tillsammans med några ytterligare intressenter deltar i insamlingen. Alla prov som samlas in analyseras löpande och provsvaren registreras i databasen Rovbase (www.rovbase.se).

Den som vill delta i inventeringen, men saknar provutrustning, kan vända sig till Länsstyrelsen eller till Jägareförbundet Dalarna, som delare ut nödvändiga insamlings-kit för att samla in prov för DNA-test.

• Det är viktigt att vi från jägarhåll visar uthållighet i inventeringsuppdraget så att vi får ett så rättvist resultat av vargpopulationens omfattning, säger Ulf Berg, ordförande i Jägareförbundet Dalarna.

Ytterligare information om insamlingen kan hämtas från Viltskadecenters webbplats (www.slu.se/inventering-av-varg).

Christer Gruhs