bakgrund

Dalarna

Roger Jansson intresse för jakt och vapen var väldokumenterat och blev en tillgång för utbildningsverksamheten i Jägareförbundet Dalarna. Foto Ulf Berg

Roger Jansson till minne

Roger Jansson i Garpenberg har avlidit efter en tids sjukdom, 72 år gammal. Den bortgångne var en välkänd profil och uppskattad funktionär inom Dalarnas jägareförbund. Som länsansvarig för jaktskyttet gjorde han stora insatser för att höja kvaliteten bland Dalarnas jägare.

2020-01-02

GARPENBERG.

Roger Jansson var född och uppväxt i Västerby, Hedemora och kom till Garpenberg efter att ha mött sin livskamrat, blivande hustrun Barbro.  Med Garpenberg som utgångspunkt och yrket som industriarbetare (svarvare) som bas, fick Roger Jansson goda möjligheter att utveckla sitt intresse för jakt och skytte.

För jägareförbundet i Dalarna blev han en ovärderlig tillgång som länsansvarig för jaktskytteutbildningen, i vilken åtskilliga jaktledare i Dalarna fått viktiga kunskaper att föra vidare till sina jaktmedlemmar. Roger Jansson var också en viktig tillskyndare till och engagerad i arbetet med att utveckla jaktskyttebanan i Garpenberg till en värdefull utbildningsresurs för regionens jägare.

Roger Jansson var själv en hängiven jägare. Som medlem i Fäbodskogens jaktlag deltog han i älgjakten under 51 år, där han utan pekpinnar till sina jaktkamrater förkunnade vikten av att alltid ta ansvar för ”första skottet”.

I sin ungdom var Roger också aktiv som ishockeyspelare och han drogs även till brottningssporten i Hedemora under 1960-talets ”Matti Poikala-epok”. Sin yrkeskarriär avslutade han som fastighetsskötare med Hedemora kommun som uppdragsgivare.

Roger Janssons sörjes närmast av hustrun Barbro, sonen Lars-Olov med sambon Åsa samt barnbarn.