bakgrund

Dalarna

Foto Christer Gruhs

Jägare skapar möjlighet för viltmat i skola-omsorg

2020-03-15

ORSA.

Det pågår ett unikt samarbete mellan kommunens jägare och kommunens kostansvariga i Orsa. Jägarna ser till att äldrevården och kommunens skolor får tillgång till kött från det vilda, älg och kronhjort, och kommunens kostansvariga ansvarar för att elever och pensionärer på äldreboenden regelbundet får vilt på menyn.

• Jag är jätteglad över samarbetet och är övertygad om att alla inblandade är vinnare, säger Veronica Berg, kostchef i Orsa.

Åsikten delas av Björn Sinders i Jägareförbundet Dalarna som också gläds över att jägarna, oavsett organisationstillhörighet, ställt upp bakom samarbetsprojektet.

• Jägarkåren med cirka 600 aktiva medlemmar i Orsa är en enorm resurs och numera har vi också tillgång till älg och kronhjort på en nivå som gör det naturligt att vi delar med oss till andra grupper i samhället, menar Sinders.

På tisdag serveras älgfärs, gräddsås och potatis på Orsas äldreboenden och i fem skolor  i bygden.

• Då passar vi också på att manifestera det goda samarbetet mellan jägarna och kommunen, säger kostchefen Veronica Berg.

Christer Gruhs