Dalarna

Dags för skollunch i Orsa! Kostchef Veronica Berg (t.v.) konstaterar att kockarna Kristina Rexefjord och Ann Stegervall (i vita rockar) svarat för en perfekt tillredning av vilt-måltiden. Britta Lund, Jägareförbundet Dalarna kan bara hålla med. Foto Christer Gruhs

Samling för vilt på matborden i Orsa

2020-03-18

ORSA. Skolan och äldreomsorgen i Orsa har tagit ledartröjan för att visa omvärlden att det går att kombinera god och nyttig mat och samtidigt erbjuda ett klimatsmart alternativ. Tack vare ett samarbete mellan kommunens jaktlag och kostpersonalen med kostchef Veronica Berg i spetsen kan Orsa erbjuda mycket vilt på matsedeln.

Häromdagen stod älgfärsbiffar med gräddsås och potatis på menyn. Lunchen intogs med stor aptit bland de 130 eleverna i Kyrkskolan. Kockarna Kristina Rexefjord och Ann Stegervall gladdes åt elevernas aptit.

• Fett gott, tyckte en av pojkarna vid matbordet i bespisningslokalen.

En rågad tallrik med grönsaker och det magra älgköttet förstärkte bilden av en nyttig måltid.

Att Orsa kan erbjuda skolan och äldreboendet vällagade viltmål är ett resultat av ett unikt samarbete mellan traktens många jägare och kommunens kostansvariga. Tillgången på vilt har ökat under senare år på ett sätt som öppnat får samarbetet.

• För 15 år sedan var älgstammen nere på en låg nivå, men nu är läget ett helt annat. Därför var det naturligt att vi skulle tacka ja till erbjudandet om att bidra med viltkött från älg, rådjur och kronhjort till kommunen.

Alla jaktlag och deras organisationer står bakom, berättar Björn Sinders i Svenska Jägareförbundet.

I praktiken fungerar samarbetet så här:

En skjuten älg tas om hand av jägare och fraktas till Olssons charkuteriföretag i Älvdalen, där djuret kontrolleras, styckas och paketeras för att sedan köras till skolan och äldreboenden i Orsa, där kommunens kockar ansvarar för tillredning och servering.

• Det är ett jättebra koncept och vi år så glada och tacksamma över samarbetet, säger Kostchef Veronica Berg.

Christer Gruhs