bakgrund

Ungdomsjakt vid Kullen

2020-03-04

NYHAMMAR.

En grupp ungdomar har varit samlade till jägareförbundets kursgård Kullen för att genomföra en organiserad ungdomsjakt. Per Forsberg rapporterar att småvilt och kronhjort stod på schemat.

• Vi hade två hundgubbar till förfogande och efter samling och upplägg av jaktdagen i den inledande såten. Här bjöds endast på färska harslag, men inget annat. Efter lunchpaus fortsatte jaktdagen i en ny såte. Där stötte vi på en älgko med kalv samt en räv, berättar Per.

Jaktdagen avslutades i ett tredje område där hundgubben blev vittne till hur några kronhjortar reste sig och löpte bort. Djuren lyckades snärja sig ut ur såten mellan två pass, så det blev inget skott avlossat under jaktdagen.

• Men det var både intressant och spännande att få dela natur- och djurupplevelsen med likasinnade ungdomar, säger Per Forsberg.