bakgrund

Dalarna

Bild från Rovbase.se

Stort tack till alla varg-inventerare!

Foto Ulf Danielsson

2020-04-01

Vi i Jägareförbundet Dalarna är vi allt annat än nöjda med den rovdjursförvaltning vi har i dagsläget. Det är djupt bekymmersamt att politiker och myndigheter går ifrån det riksdagsbeslut som togs på 170–270 vargar och i stället satte minst 300. Från vår sida är vi tydliga med att vi ska ha en mycket lägre koncentration samt ett tak på 150 individer. För att nå målet måste vi ha de bästa tänkbara fakta på vårt bord. Det har nu våra medlemmar varit med och bidragit till.

Sedan första oktober har det genomförts en extra vargspillningsinvenering i landet där syftet varit att undersöka ifall man ska gå från den tidigare inventeringen med föryngringar till en inventering likt björninventeringen. Vi kan snabbt konstatera att även om förtroendet är lågt för våra myndigheter, så förstår en stor del av jägarkåren att det krävs fakta för att påverka. Därför har man gjort ett fantastiskt arbete genom att ställa upp på att samla in vargspillning. Det är för vår egen skull vi gör detta, inte för myndigheternas.

Under inventeringens sista dag kom rapporter om att 351 unika vargindivider har hittats i Sverige och då fattas det 567 prover som ska analyseras av totalt 4350 prover. Vi ska även komma ihåg att vi inte har hittat alla vargar. Utifrån information om hur många gånger man har hittat varje individ kan man sedan räkna ut hur många individer man inte hittat alls. Vad den siffran landar på återstår att se, vi har tyvärr ingen information om när resultatet kommer, men vi hoppas det kommer snart.

Även preliminära resultat har vi fått från den ordinarie inventeringen som pågår under samma period, även den indikerar att vargstammen har ökat. Fram till den 26 mars har man funnit 57 familjegrupper och revirmarkerande par, av dessa berörs Dalarna av 13 stycken familjegrupper och revirmarkerande par

Tack vare era insatser får vi en mycket bättre överblick över vart vi har varg och hur många vi har. Det resultat vi redan nu fått stärker oss i vår övertygelse om att det finns stort utrymme för jakt, nu tar vi med detta resultat och sätter ytterligare press på våra beslutsfattare och myndigheter.

Återigen vill vi tacka er jägare som ställt upp på detta! Nu fortsätter vi från Jägareförbundet att arbeta för en vargförvaltning värd namnet.

Med vänliga hälsningar,

Ulf Berg