Dalarna

Jaktintresserade Tomas Bustad, Borlänge (t.v), Karoline och Kristine Olsson från Djurås i samspråk med Jägareförbundets Hans Johansson om bedömningsregler av inlämnade horn. Foto: Britta Lundh

Fortsatt intresse för trofékvällarna

Jägareförbundets återkommande trofémätarkvällar lockar fortsatt intresse.

Hornet från den förolyckade råbocken i Nyhammar belönades med guldstatus och kommer att förgylla Jägareförbundets omfattande hornsamlingar. Foto: Filip Ånöstam

2020-05-09

Jägareförbundets återkommande trofémätarkvällar lockar fortsatt intresse. Ett tiotal intresserade kom till vårens ”mätningskväll” vid jägareförbundets kansli i Falun den 6 maj. Arrangemanget hölls i år utomhus för att minimera risken för Corona-smitta.

• Vi var osäkra om någon skulle komma inför de förutsättningarna som gäller för sociala kontakter. Desto gladare blev vi att så många ställde upp med troféer från både älg, rådjur och vildsvin.

Det berättar Britta Lundh, administratör vid jägareförbundet i Dalarna, som också såg till att besökarna bjöds på förtäring i syfte att öka trivseln, trots utomhusarranemang.

Jägareförbundets övriga personal, Filip Ånöstam, Hans Johansson och Erik Mattsson stod för mätningskontrollen, vilket gav dem många intressanta berättelser från besökare som ville delge dem historien bakom inlämnade troféer.

Fredrik Perols från Nyhammar, exempelvis, hade med sig ett horn från en rådjursbock som nu belönades med guldstatus. Historien bakom det inlämnade hornet är speciell.

Fredrik Perols valde nämligen att skänka bockhornet till Jägareförbundet eftersom råbocken härstammar från trakten kring byn Kullen i Nyhammar, där Jägareförbundet har egna jaktmarker.

• Fredrik berättade att bocken dödats vid en viltolycka och han överraskade oss alla med att donera hornet till oss, säger Filip Ånöstam, jaktvårdskonsulent.

Christer Gruhs