bakgrund

Dalarna

Nyutbildade jägare på första fågeljakten vid Kullen i sällskap med jägare/hundägare med lång erfarenhet av jakt, hundar och vilt. Foto: Henric Lindh

Skogsfågeljakt på schemat för nya jägare

” Starten på ett livslångt fritidsintresse” Utbildningen av nya jägare i Dalarna fortsätter som ett led i samarbetet mellan Studiefrämjandet och Jägareförbundet i Dalarna

2020-09-15

En ny omgång nyutbildade jägare har nu fått gå från teori till praktik i form av jakt på fågel vid Kullen i Nyhammar.

Jakten föregicks av ett möte via sociala medier där undertecknad, verksamhetsutvecklare vid Studiefrämjandet, informerade om jaktformen ”skogsfågeljakt med löshund” - både stående hund och skällande fågelhund, och om vilka raser som är avlade på detta vilt samt hur hundarna jobbar under praktisk jakt.

Eleverna informerades också om vapen- och ammunitionsval. En genomgång av ”tips och trix” och om vad som skiljer jaktformerna åt, stod också på schemat.

Med utgångspunkt från nya jägarskolans studiehandledning informerades också om utrustning som är bra att ha i de olika jaktformerna.

Etik och säkerhet stod givetvis på programmet. Särskilt betonades vikten av att hantera vapnen på ett säkert sätt och med tanke på både jaktkamrater och hundar.

Den praktiska delen av utbildningen inleddes tidigt på morgonen på Jägareförbundet jaktmark vid Kullen i Nyhammar.

Här fick deltagarna också träffa dagens hundförare och deras hundar Följande hundraser var representerade: Irländsk Setter, Kleine Münsterländer, Norrbottenspets, Finsk spets

Samtliga elever fick testa praktisk jakt - både med stående och skällande fågelhund, vilket blev mycket uppskattat.

Deltagarna delades upp i fyra grupper och jagade ett pass på cirka två timmar, innan gruppen återsamlades för en fikastund och därmed möjlighet att också ge hundarna en stunds vila.

Alla deltagare fick se fågel, vilka var ”lätta på vingarna” denna dag. En orrtupp fick följa med i säcken efter ett fint jobb av den irländska settern.

En elev fick dessutom smyga på ett fint ståndskall med norrbottenspetsen ”Milla” och kom så nära att han såg orrtuppen. Fågeln satt dock så illa till att skytten valde att avstå från skott och sökte efter en bättre position. Det resulterade i att orren flög och att jägaren fick nöja sig med en fantastisk upplevelse.

Innan det var dags att avsluta dagens andra tvåtimmarspass så växlade vi och bytte hundekipage. Vinden tilltog under dagen och även om det gjordes observationer av fågel försämrades förutsättningarna i sådan omfattning att vi valde av att avsluta jakten.

Fem medlemmar/nya jägare lämnade Kullen, jättenöjda med dagen och glada över att Studiefrämjandet och Jägareförbundet ställer upp med personal och hundar.

Henric Lindh