bakgrund

Dalarna

Trion (fr.v) Amanda Markus, Enviken, Christine Karlberg, Orsa och Emma Nordahl, Nyhammar tyckte jakten vid Kulle blev en spännande upplevelse. Foto Privat

”Nya jägare” på pass vid Kullen

Intresset för att ta jägarexamen i Dalarna är mycket stort i år. Det innebär också att organisationer som Studiefrämjandet och Jägareförbundet försöker erbjuda de nya jägarna i länet möjligheter att delta i organiserad jakt.

Mikael Johansson, hundförare, var snabbt framme hos skytten Christine för att hjälpa till med att ”ta ur” djuret så att jakten kunder fortsätta. Foto Privat

2020-11-02

14 nya jägare kom för att delta i den senaste lördagssjakten (31 oktober) vid Kullen i Nyhammar, där jägareförbundet i Dalarna disponerar viltrika marker.

Regndiset låg tungt över trakten när passkyttar och fyra hundförare samlades tidigt på morgonen för att gå igenom vilka områden som skulle jagas och vilka viltslag som var aktuella, nämligen älg, hjort och vildsvin.

Efter en dryg halvtimme rapporterade två av hundförarna att deras hundar intresserat sig för färska älgspår. Spänningen steg och mycket tydde på att någon av passkyttarna skulle få ögonkontakt. Så blev det också, men avståndet till älgtjuren som dök upp 140 meter från skytten vid ett vägpass fick passera. Avståndet avgjorde.

Jakten gick vidare och efter en timme ökade pulsen, åtminstone hos Christine Karlberg från Orsa, som insåg att en av hundförarna var på väg mot hennes pass med ett hjortdjur. När djuret dök upp var Christine beredd och hjorten fälldes med ett väklriktat skott.

Jakten pågick under större delen av dagen, men några ytterligare djur kom aldrig inom skotthåll, även om passkyttarna kunde rapportera om flera observationer av de för dagen aktuella viltslagen.

Christer Gruhs