bakgrund

Dalarna

Kolseth (t.h.) i samspråk med Filip Ånöstam, Dalarnas jägareförbund. Bilden tagen vid ett annat sammanhang. Foto: Christer Gruhs

Skyddsjakt på Borlängevarg har stoppats efter överklagan

Den i förra veckan inledda skyddsjakten på en varg i Borlänge stoppades på måndagen efter ett beslut i Förvaltningsrätten i Luleå. Skälet till beslutet är en överklagning av Svenska Rovdjursföreningen som anser att vargen inte ”orsakat allvarlig skada”.

2020-11-17

Det var Länsstyrelsen i Dalarna som. I slutet av förra veckan beslutade om skyddsjakt på den aktuella vargen som dels iakttagits i eller nära bostadsområden i sydvästra delen av Borlänge. Beslutet föranledde också av att vargen bitit ihjäl en hund och flera katter.

Skyddsjakten på vargen inleddes under det senaste veckoslutet, men utan att jaktlaget som fått uppdraget, ett 20-tal personer med hundar, kom i närkontakt med vargen.

- Uppdraget har inte varit enkelt eftersom vargen rört sig i bostadsnära områden och på vägar där hundarna har haft svårt att säkra spår efter specifikt varg. Det säger Leif Kolseth, Borlänge, som av länsstyrelsen fått uppdraget att leda uppdraget om skyddsjakt.

Den intensiva veckoslutsjakten blev resultatlös och när jägarna återsamlades på måndagseftermiddagen för att fortsätta uppdraget, kom beskedet från förvaltningsrätten om att jakten inhiberats på grund av överklagningen från rovdjursföreningen. Enligt beslutet från förvaltningsrätten hade inga alternativa lösningar prövats när länsstyrelsen beslutade om skyddsjakt.

- Det blir inte roligt uppdrag att informera människorna i det aktuella området om beslutet, att jakten har stoppats, säger Leif Kolseth i en kommentar i Dalarnas Tidningar.

Christer Gruhs