Dalarna

Utbildningsjaken på Jägareförbundets marker i Nyhammar har varit lyckosam, som vid årsavslutningen då en ko kunde fällas. Fotograf: Jan Gnojek / Mostphotos

Lyckosam ”tackjakt” vid Kullen

Under snöiga förhållande genomfördes, för andra året i rad,

Foto: Per Torsell

2020-12-30

styrelsens  ”tackjakt” till de som arbetar som kursledare för bland annat jägarexamen. Jakten genfördes på Jägareförbundets Dalarnas marker norr om Nyhammar. Lovligt vilt för dagen var älgko, älgkalv, kronhind och kronkalv.

Innan samlingen hade tillresta deltagare sett spår av både kronvilt och älg in på jaktmarken. Första uppställningen inleddes med några kortare rådjursdrev som snabbt gick ur marken för en stötande.

Efter drygt en timme fick en annan av hundarna upp ko och kalv som passerade en passkytt som inte fick något bra läge på de snabbt springande älgarna. Älgarna passerade därefter en hundförare som inte fick rent skottfält i slyskogen. Älgarna gick sedan ut ur såten tillsammans med hunden.

Då händer det som aldrig sällan händer: hunden sprang på nya djur, en stor tjur och en ko, som hunden föste in i såten, rakt på en av passkyttarna. Ett välriktad skott bakom bogarna avlossades och kon gick cirka hundra meter utom synhåll för skytten. Efter ett kort eftersök av hundföraren hittades kon död.

Därefter genomfördes en ”Coronaanpassad” återsamling där utbildningsansvarig från styrelsen tillsammans med representant från Studiefrämjandet presenterade marken och de idéer som finns för att tillsammans skapa olika former av utbildningstillfällen för nyblivna jägare.

Efter fikapaus jagades ytterligare en såt. En av hundarna fick tidigt tag på en kapital hjort som snabbt gick ur marken. Sedan jakten avbrutits och passkyttarna hade återsamlats, stötte en av hundförana, på väg tillbaka till bilen, ut två älgar som passerade genom den obevakade passlinjen…

Under år 2020 har nedanstående utbildningsakter genomförts på marken:

• Pyrschjakt på råbock. En bock fälldes.
  • Fågeljakt med stående och skällande hund. En orre sköts.
  • Jakt med drivande hund efter räv och hare.
  • Klövviltsjakt (älg, rådjur och hjort). En hind fälldes.
  • Unga jägare jagade älg i två dagar. En tjur och en kalv fälldes.

Kvar att genomföra är en toppjakt på tjäder och orre.

sjf-tackjakt2020-3.jpg

Per Torsell/Henric Lindh