Dalarna

Fotograf:	Mostphotos

Fotograf: Mostphotos

Skyddsjakten avslutad - vargen är skjuten!

På fredagseftermiddagen kunde skyddsjakten på vargen i Borlänge få ett avslut.

2020-12-04

Efter ett omfattande spårningsarbete av hundar och hundförare kunde en lättad jaktledare, Leif Kolseth, rapportera att skyddsjakten gett resultat. Vargen fälldes intill viltstängslet längs riksväg 50 mellan Ludvika och Borlänge.

Länsstyrelsen hade tidigare på dagen gett tillstånd till att området för skyddsjakten kunde utökas från området runt Skräddarbacken i Borlänge till trakten sydost om Idkerberget. Snöfallet under natten mot fredag gav jägarna ökade möjligheter att bistå hundarna i spårningsarbetet. Vid lunchtid på fredagen valde jaktledningen att organisera jakten med en utsättning i skogarna mellan Idkerberget och riksväg 50. Strax före klockan 16.30 kunde jakten avslutas sedan vargen spårats och avlivats i området intill viltstängslet, inte långt från Myggsjön.

-    Det känns jätteskönt att vi fick ett avslut. Visserligen har samarbetet med Länsstyrelsen Dalarna som tillståndsmyndighet fungerat bra, men en så pass lång jakt på en varg som så länge rört sig i bostadsområden med många människor i rörelse är inget jaktområde man önskar sig, säger den hårt prövade jaktledaren, Leif Kolseth, efter i princip  en tre veckor lång skyddsjakt.

Christer Gruhs