Dalarna

Britta Lund, Svenska jägareförbundet, tillsammans med (fr.v) Johan Reyier, vice ordförande i omsorgsnämnden i Smedjebacken och Torbjörn Andersson, Svenska jägareförbundet i Västerbergslagen, redo att bli tidningsbud till äldreboenden i Ludvika och Smedjebacken. De hoppas att jaktintresserade runt om i Dalarna följer deras exempel. Foto Christer Gruhs

Jakt- och jägartidningar lektyr på äldreboenden

Vad kan Svenska jägareförbundet göra för att underlätta tillvaron för människor som vistas på äldreboenden i Dalarna. Corona-pandemin sätter agendan också för de äldre. Den påverkar de flesta människor i Dalarna.

2021-03-25

Britta Lund, administratör vid jägareförbundets kansli i Falun, ägnade några dagars tankemöda åt sin egen frågeställning och födde en idé, vilken i dagarna testas på äldreboenden i Ludvika och Smedjebackens kommuner.

Britta är övertygad om att många äldre som vistas på äldreboenden har varit tidningskonsumenter under många år, men har numera h valt att avstå prenumeration på en egen tidning och andra tidskrifter.

• Jag insåg att många äldre har erfarenhet av både jägare och jakt och därför med glädje och intresse skulle läsa tidningen Svensk Jakt, som jag vet finns och sparas årsupplagor i många hem i Dalarna.

Britta testade sin idé i bekantskapskretsen och fick enbart positiva reaktioner. Det fick henne att gå från idé till handling! Hon kontaktade Torbjörn Andersson, ordförande i Västerbergslagens jaktvårdskrets, som i sin tur kollade med omsorgsansvariga i Ludvika och Smedjebackens kommuner. Från båda kommunerna gavs klartecken till ”tidningsprojektet”

I dagarna har nu ett stort antal insamlade tidningar lämnats till äldreboenden i Ludvika och     Smedjebacken. Förhoppningen är att projektet får spridning till hela länet.

• Svensk Jakt är ju en innehållsrik tidning med reportage om djur, inte minst hundar, om spännande människor och om hur vilt blir till god och nyttig föda, säger Johan Reyier, jägare och politiker med uppdrag i Smedjebackens omsorgsnämnd.

Både han och Torbjörn Andersson hoppas att fler jägare vill hjälpa till att förse länets äldreboenden med intressant läsning för de äldre.

Christer Gruhs