Dalarna

Utbildningen inför jägarexamen är omfattade. Det gäller att klara både praktiska och teoretiska prov. Utbildningsjakt är därför ett viktigt inslag där kursdeltagare får lära sig att ”ta ur” ett skjutet vilt. Bilden hämtad från höstens utbildningsjakt vid Kullen i Nyhammar. Foto: Christer Gruhs

Unga jägare lärde på distans

Utbildningen av nya jägare är ett viktigt uppdrag för Svenska Jägareförbundet. I grannlänen Dalarna och Gävleborg samarbetar jägareförbundet med Studiefrämjandet för att utbildningen ska bli så allsidig och kvalitativ som möjligt. Intresset är stort – sammanlagt 150 nya jägare är under utbildning i de båda länen.

2021-04-15

Det är ett samhällsintresse att utbildningen blir så allsidig som möjlig. Teorilektioner varvas med praktiska övningar. Syftet är förstås att eleverna, oavsett ålder, ska känna sig redo att möta verkligheten i jaktuppdraget när utbildningen är över.

- Det är väldigt viktigt att våra nya jägare känner sig trygga i sin kommande uppgift. Genom att vi blandar teori och praktik i utbildningen kommer de nyutbildade att ha en bra kunskapsbank att ta med sig ut i   skogen. Det menar Henric Lindh i Studiefrämjandet som samarbetar med Jägareförbundet i utbildningsfrågor.

Den rådande pandemin har förstås också påverkat upplägget av. utbildningen av de nya jägarna. Således fick Hans Johansson, jaktvårdskonsulent i Dalarna, förmedla sina kunskaper och erfarenheter via en digital föreläsning. Tack vare sin långa erfarenhet i Svenska jägareförbundet kunde han förmedla kunskap om jägarens både rättigheter, skyldigheter och etik.

I samband med den senaste informationskvällen fick lotten avgöra vilka tre i Dalarna som under den kommande hösten får delta i en utbildningsjakt. Joel Lokrantz, Tomas Johansson och Anna-Karin Mårtensson blir Dalarnas deltagare. Ett stort grattis till de 3 vinnarna!

Christer Gruhs