Dalarna

Fotograf:	Lena Runer

Fotograf: Lena Runer

Regeringen backar om jakttiden på ripa

Efter ett hårt tryck från lokalpolitiker, jägare, hundklubbar, turistföretag och Svenska Jägareförbundet ändrade regeringen under torsdagen det kritiserade beslutet att korta jakttiden på ripa. Samtidigt införs en nu tillfällig paus i ejderjakten. – Beslutet om ripjakten är bra och men vi tycker att jakttiden på ripa ska vara samma i hela landet. Pausen för ejderjakten är onödig och en symbolhandling som inte ger någon effekt, säger Peter Eriksson förbundsordförande.

2021-06-17

Efter det underliga regeringsbeslutet i början av maj att korta jakttiden på dal- och fjällripa trots att all fakta visade att jakten inte påverkar ripstammen har väldigt många människor engagerat sig för att få till en ändring av beslutet.
– Jakttider ska bestämmas utifrån principer av hållbart nyttjande och fakta, inte med hänsyn till känslor och tyckande, säger Gun Fahlander ordförande för Fjällrådet.
– Jag är imponerad över kraften vi kan få när så många arbetar mot samma mål. Alltifrån fackföreningen Gruvtolvan och lokalpolitiker till stuguthyrare, jägare och många andra. Att regeringen ändrar beslutet är oerhört positivt. Annars hade man raderat ut en hel jaktform med kulturhistoriska inslag, säger Birgitta Isaksson, ordförande Jägareförbundet Norrbotten.
Svenska Jägareförbundet har naturligtvis också bidragit till att regeringen ändrade sig om ripjakten. Organisationen är inte riktigt nöjd med beslutet, även om det har positiva delar.
– Att man förlänger jakttiden till 15 mars i vissa områden och gör det möjligt att rädda vinterjakten på ripa är bra. Men vi är frågande till varför jakten ska avslutas vid olika tidpunkter när den inte påverkar ripstammen, säger Birgitta Isaksson.
Gun Fahlander framhåller att beslutet även avslöjar några viktiga aspekter.
– Detta visar exempelvis att regeringen kan och är villig att fatta nya beslut om jakttider när det finns fakta som styrker en ändring. Detta rör såväl inskränkningar som utökningar. Jag vill rikta ett stort tack till alla som bidragit så att vinterjakten på ripa kan fortsätta, säger Gun Fahlander.
Ripjakten får nu pågå till 15 mars i vissa områden, medan den ska avslutas 28 februari i andra områden.

Läs mer på Jägareförbundets webb : Jagareforbundet.se

Läs regeringens pressmeddelande : Pressmeddelande