Dalarna

Foto Torbjörn Andersson

Efterskörd från JAQT-dagen i Björsjö

JAQT-dagen i Björsjö (22 augusti) bjöd på ett strålande fint sensommarväder. Ett 20-tal glada och förväntansfulla kvinnor, från såväl närområdet som långväga besökare, närvarade under dagen för att finslipa skyttet inför stundande jaktsäsong. En blandning av rutinerade kvinnor med många års erfarenhet i ryggsäcken och nya oerfarna, bytte erfarenheter och kunskaper under dagen.

Foto Torbjörn Andersson

2021-08-30

Kvinnorna delades in i mindre grupper och fördelades på de olika stationerna. Dagen bjöd bland annat på hagelskytte och älgbaneskytte med instruktörshjälp, precisionsskytte och säker vapenhantering, samt grunderna i vapenvård.

Mitt på dagen serverades enklare lunch med grillad korv och kaffe. Ett perfekt tillfälle att binda nya kontakter med andra jagande kvinnor, precis det som Svenska Jägareförbundets JAQT-nätverk är menat för.

Som avslutning på dagen så genomfördes en liten tävling för kvinnorna mot ett vipp-mål på björn, Tre skott skulle avlossas på tid mot en anfallande björn. En spännande och väldigt uppskattad avslutning på dagen med riktigt bra skytte från samtliga kvinnor.

-      Vi gratulerar Louise till segern i tävlingen och vinnare av en termos från Jägareförbundet. Jag vill också tacka alla deltagande kvinnor och arrangörer för en jättetrevlig och avslappnad dag.   Med tanke på det stora intresse som varit för såväl detta som förra årets JAQT-skytte, tittar vi redan nu på fler spännande aktiviteter inom kretsen för våra kvinnor. Jag hoppas att vi ses igen på nästa aktivitet!

Torbjörn Andersson, ordförande

Västerbergslagens Jaktvårdskrets