Dalarna

Karin Lundin och labradoren Luna är hemma igen efter regionmästerskapet på Gotland. Foto: Emma Ekholm

Karin och Luna pustar ut efter en tuff tävlingsperiod

Karin Lundin och hennes ”Luna” (labrador retriever) njuter av sensommaren i Rättvik efter en intensiv tävlingsperiod. Efter segrar såväl i den egna kretsen som i länsmästerskapet och en fullt godkänd insats i regionmästerskapet på Gotland, pustar duon ut efter en gemensam insats utöver det vanliga.

2021-08-23

Regionmästerskapet i eftersök genomfördes i Dalhem på Gotland och samlade deltagare från åtta län. Det skulle ha varit nio län representerade, men Gävleborgs deltagare fick förhinder. Segern gick till Värmland och Karin Björck och hennes labrador ”Hilda”. Rättviksekipaget hamnade på en delad fjärde plats.

• Jag är väldigt nöjd med insatsen och tävlingens upplägg. Jag anade att det skulle bli en tuff uppgift och arrangören hade verkligen lyckats få till en utslagsgivande tävling med stora krav på både hund och förare, säger Karin.

Naturen på Gotland erbjöd alla möjligheter att lägga ut intressanta uppgifter för eftersök, oavsett om eftersöket avsåg insatser efter trafikolycka med vilt eller påskjutet rådjur i öppna fält.

• Det var en utslagsgivande, men också rolig tävling med varierande uppgifter, som exempelvis att hitta en liten benbit i ett spår, spåra tillsammans med en domare och ta sig an 20 teoretiska frågor, berättar Karin Lundin.

Karin berömmer ”Luna” för hundens uthållighet och intresse för uppgiften. Hon skickar också en varm hälsning till de gotländska arrangörerna för ett bra, intressant och genomtänkt tävlingsupplägg.

Med Karin och ”Luna” åter på hemmaplan lär det också bli tillfälle till flera uppgifter med eftersök i rättviksskogarna.

Christer Gruhs