bakgrund

Dalarna

Foto: Britta Lundh

Dalarna utbildar nya jaktledare

Intresset för jakt i Dalarna är stort, både bland unga och äldre. Hösten är kanske den årstid då lockelsen till jakt är som störst eftersom perioden tillåter jakt på olika villebråd.

2021-09-13

Inte minst älgjakten lockar tusentals jägare för att jaga i organiserad form och under klokt ledarskap. Rollen som jaktledare är viktig och ansvarsfull.

Under de kommande veckorna hålls tre jaktledarkurser i Dalarna, de första sedan covid-pandemin bröt ut. Utbildningen i Falun är redan genomförd och nu väntar ytterligare utbildningar, dels i Björsjö 25-26 september dels i Särna-Idre 2-3 oktober. Under de två utbildningsdagarna ägnas 16 timmar åt teori och praktiskt skytte. Kursledare i Falun var jaktvårdskonsulent Hans Johansson.

Svenska jägareförbundet lägger stor vikt vid att jaktledarens roll. Jaktledaren har ett mycket stort ansvar i jaktlaget. Han/hon sätter normerna i jaktlagets uppträdande både vad gäller jaktetik och hantering av viltet.

Eftersom det råder brist på utbildade jaktledare är syftet med utbildningarna i Dalarna att deltagarna ska kunna ta på sig rollen som jaktledare efter genomgången tvådagarskurs.

• Det finns fortfarande lediga platser till de två resterande kurserna. Jag hoppas att vi kan rekrytera ”fullt lag” till utbildningarna eftersom rekryteringen av jaktledare är en prioriterad fråga för Svenska jägareförbundet, säger Britta Lundh, administratör vid Jägareförbundet Dalarna i Falun.

Intresserade kan anmäla sig via https://jagareforbundet.se/utbildning/vara-utbildningar.

Christer Gruhs