Dalarna

Spaning från jakttorn var ett uppskattat inslag i jägarskolan. Foto Torbjörn Andersson

Lyckad skola för unga jägare

Västerbergslagens Jaktvårdskrets har genomfört en mycket uppskattad aktivitet för barn mellan 6 och 10 år.

Älg, rådjur eller dovhjort? Jägarskolans elever kunde det rätta svaret. Foto Torbjörn Andersson

2021-09-19

Ett 15-tal deltagare fick under en förmiddag gå en slinga i skogen, där man bland annat fick skjuta med luftgevär, svara på frågor rörande djur och natur samt spana efter djur i skogen från ett jakttorn.

• Jättekul att se en sådan glädje och engagemang från barnen. Förhoppningsvis har vi väckt, eller snarare spätt på intresset för natur, djur och skytte bland barnen, säger Torbjörn Andersson, ordförande i Västerbergslagens jaktvårdskrets.

Dagen avslutades med samling runt en brasa, där det bjöds på grillad korv och läsk. Deltagarna och deras föräldrar fick även en kåsa och ballonger från Jägareförbundet samt den obligatoriska jaktkepsen att ta med sig hem - en gåva från AB Karl Hedin.

Innan uppbrottet fick de unga det välförtjänta intyget som bevis på deltagande i ”Lilla Jägarskolan”.

sjf-ungajagarevasteberg2.jpg
Unge Viktor visar stolt sitt bevis för deltagande i ”Lilla Jägarskolan”.
Foto Torbjörn Andersson

Christer Gruhs