bakgrund

Dalarna

: När klövviltsjakten i trakten av Kullen avslutades kunde Jakten för alla-gänget räkna in en tjur och en kalv som resultat av två spännande dagar i dalaskogen. Foto: Privat

"Privilegium få leda jakten"

Jaktdagar för rörelsehindrade personer har stått på Jägareförbundet Dalarnas dagordning under några år. Årets jaktdagar, ”Jakten för alla”, genomfördes under veckoslutet 23-24 oktober i skogarna kring byn Kullen i närheten av Nyhammar-Grangärde.

2021-10-27

En av Jaktledarna var Torbjörn Andersson, som ”till vardags” är ordförande i Västerbergslagens jaktvårdskrets.

• Det är ett privilegium att få leda den här typen av jakt. Deltagarna är både kunniga och skickliga och dessutom oerhört tacksamma över möjligheten att få komma ut i naturen och jaga tillsammans med jägare med samma förutsättningar, säger Torbjörn Andersson.

Den värderingen delar också Henric Lindh i egenskap av företrädare för Studiefrämjandet, som ställer upp som samarbetspartner kring ”Jakten för alla”. Henric fick också ta på sig jaktledaransvaret en av dagarna.

Jaktbart vilt under helgen var kron, rådjur och älg. Flera observationer gjordes. Dessutom iakttogs ett vildsvin i jaktområdet.

När jakten summerades på söndagseftermiddagen kunde de sju deltagarna rapportera två fällda älgar - en tjur och en kalv .

• Det gick inte att ta miste på jaktdeltagarnas tillfredsställelse över resultatet och den service som de fick ta del av under dagarna i Grangärdeskogen, säger Torbjörn Andersson.

Christer Gruhs