Dalarna

Vid Kullen. Foto: Privat

Lyckad jaqt-samling i Dalaskogarna

Jaqt - Svenska jägareförbundet satsning på jaktutövning för intresserade kvinnor har under de senaste veckorna genomfört två olika jaktaktiviteter i dalaskogarna

Rävjakten är över, konstaterar Donna Eriksson, Sofia Forsström, Janette Eriksson, Lisa Johansson Saadio, jaktledare, och Rasmus Boström, hundförare. Foto: Privat

2021-11-24

Veckoslutet 11-12 november samlades ett tiotal deltagare till Jägareförbundets Kullen-anläggning i trakten kring Nyhammar och lördagen den 20 november kunde ett gäng kvinnor delta i en rävjakt i skogarna norr om Älvdalen.

Inför jakten vid Kullen inkvarterades deltagarna i trivsam Grangärde-miljö. Veckoslutets program inbjöd sedan till jaktmöjligheter på kron, älg och vildsvin. Jakten kröntes med framgång när hundförare Josefine Persson, den här lördagen sittande på pass, fick möjlighet att fälla en ståtlig kronhjort.

Övningarna under den andra jaktdagen bjöd på några observationer, men inget ytterligare blev fält.

Rävjakten norr om Älvdalen kunde avslutas med att med att Rasmus Boström fick fälla en räv på ståndskall.

• Arrangemangen både vid Kullen och i norra länsdelen gick oss väl i händerna. Det gick inte att ta miste på tjejernas intresse och deras uppskattning efter att ha fått möjligheten att delta i jaktdagarna.

Det säger Lisa Johansson Saadio, ansvarig samordnare fört Jaqt-verksamheten för Jägareförbundet i Dalarna.

sjf-jaqt-jakt31.jpg
Unga och glada tjejer med hundförare Josefine Persson och