Dalarna

Måltidsansvariga. Malin Pålsson, Smedjebackens kommun (t.v.), Mattias Strandberg, Jägareförbundet, Torbjörn Andersson, Jägareförbundet och Gun-Britt Hedsten, Ludvika kommun summerar ett lyckat måltidsprojekt. Foto Christer Gruhs

Lyckat samarbete kring ”Vilt för alla”

När lokala krafter samverkar för ett gott syfte blir resultatet oftast också bra! Det kunde Torbjörn Andersson, ordförande i Jägareförbundet Västerbergslagen, slå fast när han hälsade välkommen till en tämligen unik och närproducerad lunchmåltid i Hedgårdens servicehus i Söderbärke.

Upplägg. Jonas Söderholm, lärare vid Västerbergslagens utbildningsförbund (VBU), visar viltmåltidens estetiska upplägg.

2021-11-18

Tack vare flera led av samarbete inom ramen för projektet ”Vilt för alla”, kunde nämligen gårdens boende bjudas på en smakrik viltmåltid, tillagad av elever vid Västerbergslagens utbildningscentrum, VBU, under läraren Jonas Söderholms överinseende.

Måltiden bestod av en ”Wallenbergare”av älgfärs, potatis och palsternackpuré, trattkantarellsås med ädelost samt rårörda lingon. Som dessert bjöds en pannakotta med salt kolasås.

Lunchen blev mycket uppskattad av Hedgårdens boende, vilket förstås gladde Malin Pålsson, enhetschef vid Smedjebackens kommun och kollegan Gun-Britt Hedsten, enhetschef vid kostenheten i Ludvika kommun, vilka tidigt bejakat samarbetet med jägarna.

Jägarna Torbjörn Andersson och Mattias Strandberg, ungdomsansvarig i jaktvårdskretsen var också på gott humör, glada över att ha kunnat genomföra ett lokalt projekt med en så positiv respons.

• Svea Skog har bidragit med en fälld älg som transporterats till Åkes slakt, ett lokalt slakteri, för styckningsuppdraget, utan att insatsen belastat projektet ekonomiskt, berättar de båda företrädarna för jägareförbundet.

sjf-mat-2021-matäta.jpg

Förväntansfullt. Det rådde både spänning och nyfikenhet vid de vackert dukade matborden när Hedgårdens boende serverades den vällagade viltlunchen. Foto Christer Gruhs

Fotnot: Även övriga särskilda boenden i Smedjebacken och Ludvika omfattas av ”viltprojektets” lunchsatsning.