Stolpe ut vid årets utbildningsjakt - Svenska Jägareförbundet

Dalarna

Kullen-området är rikt på vilt, men det hindrar inte jaktdeltagarna att också ta en och annan paus för att fylla på depåerna och utbyta jakterfarenheter. Foto: Torbjörn Andersson

Stolpe ut vid årets utbildningsjakt

Under veckoslutet 30-31 oktober genomfördes den årliga utbildningsjakten efter klövvilt för nyutexaminerade jägarskoleelever. Utbildningsjakten genomfördes vid Kullen-anläggningen i Studiefrämjandets regi.

2021-11-01

Sammanlagt deltog 13 jägare under helgen och jaktledare var Torbjörn Andersson, Ludvika.

• Vi skulle kunna sammanfatta jakten under rubriken ”stolpe ut” eftersom vi hade kontakt med älg i varje område som jagades, men utan av någon av deltagarna kom i skottläge. Älgarna smet ut där vi inte hade några passkyttar. Några av deltagarna fick dock se älg och två av deltagarna fick även kronhjort i pass, berättar Torsten Andersson.

Jaktledaren konstaterar också att deltagarna visade prov på gott omdöme eftersom de avstod från skott mot såväl kron som älg. Passkyttarna upplevde osäkerhet över utgången och valde att avstå från skott.

Torsten Andersson konstaterar att det var ett gäng nyfikna och kunskapstörstande nya jägare som deltog i jakten. Deltagarna hade många frågor till jaktledningen.

• Förhoppningsvis lyckades vi räta ut de flesta frågetecken som uppstod under jaktdagarna, kommenterar Torsten Andersson, som också vill rikta ett tack till hundförare och övriga jaktdeltagare. Alla bidrog till en trivsam helg i jaktens tecken, summerar jaktledaren.

Christer Gruhs