Dalarna

Fotograf:	Jonas Johansson/Mostphotos

Fotograf: Jonas Johansson/Mostphotos

Licenskrav på ljuddämpare avskaffas

Den 17 februari beslutade riksdagen om att ändra kraven för ljuddämpare till vapen. Från och med 1 juli ska dessa omfattas av samma regler som ammunition. – Svenska Jägareförbundet hade hellre sett att beslutet helt tagit bort licenskravet som omfattar ljuddämpare, men är ändå relativt nöjda. Beslutet kommer att ha flera positiva effekter, säger förbundsjuristen Ola Wälimaa.

2022-02-18

Förändringar i reglerna kring ljuddämpare har varit på gång under lång tid. Men under torsdagen så röstade riksdagen igenom en förändring som innebär att inköp av ljuddämpare förenklas.
– Eftersom en ljuddämpare inte är farligare än en järnklump borde den inte omfattas av några licenskrav alls. Men trots detta så är riksdagsbeslutet ändå en framgång för jakten. Detta kommer att underlätta för många jägare, säger Ola Wälimaa.

Oppositionen röstade även igenom ett tillkännagivande. Detta rör att en vapenägare ska kunna behålla ljuddämparen ifall vapnet säljs.
– Här har en majoritet i riksdagen uppmanat regeringen att göra förändringar. Men detta är inte klart. Om regeringen och riksdagen hade gått på vårt förslag hade det ju löst problemet från början, säger Ola Wälimaa.