Dalarna

Glada mottagare efter uppvaktningen från jägareförbundet och Wallenbergska fonden: Anders Norman, Tunabygden (överst t.v.), Torbjörn Andersson, Västerbergslagen, Åke Berglund, Folkare, (nederst t.v.), Emma Björklund, Bjursås, Mats Larsson, Malungs jaktvårdskrets och Sune Björs, Falu jaktvårdskrets.  Lena Leonardsson, Särna Idre och Thomas Eriksson saknas på bilden. Foto: Malin Liljeholm

Glada mottagare efter uppvaktningen från jägareförbundet och Wallenbergska fonden: Anders Norman, Tunabygden (överst t.v.), Torbjörn Andersson, Västerbergslagen, Åke Berglund, Folkare, (nederst t.v.), Emma Björklund, Bjursås, Mats Larsson, Malungs jaktvårdskrets och Sune Björs, Falu jaktvårdskrets. Lena Leonardsson, Särna Idre och Thomas Eriksson saknas på bilden. Foto: Malin Liljeholm

Dalajägare blev hedrade

I samband med jägareförbundets i Dalarna årsstämma i Borlänge den 9 mars hedrades ett antal förtjänta medlemmar för många års insatser för jaktens utveckling i Dalarna.

Arne Lundvall, Gagnef uppmärksammades med diplom för 66 årigt medlemskap i jägareförbundet. Foto: Malin Liljeholm

2022-04-13

Den högsta utmärkelsen, Svenska Jägareförbundets förtjänsttecken i guld, blev en postum utdelning eftersom den hedrade, Thomas Björklund från Bjursås, avled för ett par år sedan.

Björklund var mångårig ordförande i förbundet och vid årsstämman i Borlänge erinrade efterträdaren, Ulf Berg, om Björklunds stora insats för jakt och jägare i Dalarna.

• Björklunds lågmälda och kunniga ledarskap skapade förtroende i alla läger, framhöll Ulf Berg.

Emma Björklund, dotter-dotter till Thomas, kom till stämman för att motta utmärkelsen. Hon var märkbart rörd över jägareförbundets uppvaktning.

Dalarnas jägareförbunds förtjänsttecken i silver förärades Lena Leonardsson, Särna-Idre, Anders Norman, Tunabygden, Torbjörn Andersson, Västerbergslagen, Sune Björs, Falun, Åke Berglund, Folkare, Mats Larsson, Malung samt Thomas Eriksson, Särna-Idre.

Christer Gruhs