Dalarna

Manifestation mot rovdjurspolitiken

Onsdagskvällens manifestation mot den förda rovdjurspolitiken i landet fick den stora uppslutning som jägareförbundet i Dalarna hade hoppats på. Det kom drygt 250 personer till Stora Torget i Falun för att visa sitt missnöje med dagens situation.

Anette Eklund Foto Christer Gruhs

2022-04-27

Det gladde särskilt Anette Eklund, styrelseledamot i Dalarnas jägareförbund, som tagit initiativet till arrangemanget.

Förutom jägareförbundet i Dalarna hade också Jägarnas riksförbund (Solveig Larsson ), Föreningen Sveriges jägare (Tomas Ekberg), Ny rovdjurspolitik. (Ann-Sofie Werf och Dalarnas älghundklubb (Mats Larsson) ställt upp med företrädare vid samlingen i Falun. Det gemensamma budskapet var att rovdjurspolitiken måste ändras.

- Det är orimligt att vargstammen tillåtits växa till dagens numerärer och som medfört att det är omöjligt att bedriva löshundsjakt i Dalarnas skogar, menade Ulf Berg, ordförande i Jägareförbundet Dalarna.

Han fick instämmande från övriga talare och applåder från den talrika publiken. I folkvimlet kunde också märkas både hundar och hästar draperade med tygvästar i gult med tydliga budskap om utvecklingen av varghotet i Dalarna.

Flera av talarna vittnade om inställda älgjakter på grund av omfattningen av vargar och att det därför är hög tid för riksdagens politiker att ta beslut som en minskad vargstam.

• Jakten är en viktig del av vårt kulturarv som inte får raseras av en vargstam som tillåts växa okontrollerad, menade bland andra Mats Larsson, Malungsfors och ledamot av jägareförbundets styrelse i Dalarna.