Dalarna

Foto: Anna Andersson

JAQT-läger 13-15 maj 2022

Under helgen genomfördes av Västerbergslagens Jaktvårdskrets, JAQT Dalarna och JAQT Region Mitt ett läger endast för tjejer med fokus på skytte- och hundträning.

Foto: Anna Andersson

2022-05-17

Under fredagen möttes deltagarna upp för gemensam middag och genomgång av helgen.

Halva lördag och halva söndagen tillbringades på Björsjö Jaktskyttebara där tjejerna fick hjälp av instruktörer för att finslipa sina skjutkunskaper. Fokus låg här på kulskytte mot löpande mål och hagelskytte, samt för en del hjälp med viss justering av vapnen. De deltagare som så önskade erbjöds även möjlighet att i lugn och ro och i god tid innan älgjakten skjuta upp för bronsmärket, vilket många gjorde med bravur.

Andra halvan fick mattar och hundar en intensiv träning såväl teoretiskt samt praktiskt av den duktiga hundinstruktören Anna Andersson. Här låg fokus mycket på inlärning, ledarskap, timing, hälsa, stress, sinnen och kroppsspråk.

Deltagarna bodde mitt i vackra Bergslagen på mysiga Grangärde Gästis där det bjöds på fantastiska middagar, nya vänskaper och massor av skratt.

• ”Det här var verkligen en otrolig rolig helg att arrangera och genomföra, att se deltagarnas entusiasm och glädje i allt de gjorde var fantastiskt.

Att se både tjejernas stora framsteg på skjutbanan och mattarnas och hundarnas stora utveckling i dressyren ger verkligen motivation att fortsätta arrangera liknande aktiviteter för våra medlemmar.

• Vi ska nu utvärdera denna aktivitet och är redan i planeringen av en uppföljare, så håll utkik på både JAQT:s och kretsens Facebook-sidor för kommande aktiviteter” säger Torbjörn Andersson, ordförande i Västerbergslagens JVK och Lisa Johansson Saadio JAQT Dalarna som gemensamt arrangerade denna helg.