Dalarna

Torbjörn Andersson, jägareförbundets styrelse (t.v.) och kansliets Britta Lundh har fattat posto hos dagens kock, Anders Sjöberg, för att få smaka av kockes delikatess – en matig kolbulle! foto: Christer Gruhs

Sol och värme vid öppet hus

Under bästas tänkbara väderförhållanden höll Jägareförbundet i Dalarna öppet hus vid förbundets kansli i Falun under torsdagseftermiddagen.

4-åriga Isabell från Bjursås hade fått följa sin pappa till Falun för att få träffa Hälge! foto: Christer Gruhs

2022-05-19

I stort sett alla aktiviteter kunde därför arrangeras utomhus, viket såväl inbjudna utställare som besökarna förstod att uppskatta.

Ett tiotal utställare, förutom jägareförbundets egen verksamhet, fanns representerade på gårdsplanen framför jägareförbundets kanslilokaler. Utställarna hade alla koppling till jakt, jägare och friluftsliv.

Ulf Berg, jägareförbundets ordförande, anslöt sig också till besökarna och han kunde glädjas åt en livfull dialog mellan besökare och utställare. Den dagsaktuella vargfrågan i riksdagen blev ett naturligt samtalsämne bland besökarna, men frågor kring vapenhanteringen, viltolyckor och framtida förutsättningar för jakten i landet kom upp i de många mötena mellan besökare och företrädare för jägareförbundet och deltagande utställare.

• Viktigt med öppna hus för att ge möjlighet till diskussion om förutsättningar och eventuella hot i framtiden, konstaterade Ulf Berg, dalajägarnas ordförande.
sjf-Oppethus2.jpg
Tomas Wester, Kiruna, som också bott i Mockfjärd under
några år, utnyttjade resan till Dalarna för att få hjälp med
att bedöma ett bockhorn.
foto: Christer Gruhs

sjf-oppethus5.jpg
Hans Johansson, Jägareförbundet, fick tillfälle utnyttja sin mångåriga kunskap från
bedömning av horn, eftersom några jägare dök upp för att få dem granskade.
foto: Christer Gruhs

Christer Gruhs