Dalarna

Skällande gråhund på nyfiken älg i Älgparken Foto Ulf Danielsson

Svenska gråhundsklubben besöker Älgparken Ockelbo

Undrar om man är riktigt klok, går upp klockan 5 en lördagsmorgon för att resa till Ockelbo och där besöka älgparken. Att få möjligheten att träna sin hund både i att hitta älg, se hur den jobbar med en eller flera älgar och framför allt att träna inkallning.

Lars från älgparken och älgen, får en utskällning av en gråhund. Foto Ulf Danielsson

2022-05-09

Helgen den 7-8 maj 2022 samlades 14 personer som verkligen brinner för gråhundar och viltvård, verkligen lägger ner tid för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för sin hund att få vara delaktigt i löshundsjakten på älg.

Att under 2 dagar få hjälp, råd och dåd av Lars och Petter från Älparken, samt umgås med andra hundägare är väl använd tid.

Då Svenska gråhundsklubben ordnar en sådan här träff med möjlighet att släppa sin hund 4 gånger, se hur andra hundar jobbar med älgen, utbyta erfarenheter under trivsamma former med andra gråhundsägare, ger en känsla av välbefinnande som bara vi hundägare kan förstå.

Att sedan Sone Eriksson fanns på plats, från gråhundsklubben, utrustad med målande berättelser från verkliga livet och grillkunskaper utöver det vanliga, lyfter hela helgen en bra bit till.

Efter lördagens 2 träningspass var både hussar/mattar och hundar nöjda och rejält trötta. En stunds vila innan Sone bjöd in till en grillafton i grillkåtan med mat och goa skratt gjorde att välbehövlig sömn fick vänta ett tag till. Tack för maten Sone!!

Dag 2 började redan klockan 0700 med fortsatt hundträning, där man självklart tillämpar erfarenheterna från gårdagen och se träningen har redan gett resultat. Inkallningen fungerar helt plötsligt, under full skällning på älg, den snabba utvecklingen var mer än vad jag kunde tro kunde hända.

Så med den bilden på näthinnan med, nöjda hundägare, älgparksägare och trötta gråtussar gjorde resan hem väldigt enkel, nöjd med resultatet, mätt efter grillaftonen och några grillade korvar med bröd samt en massa positiva erfarenheter inför kommande jaktsäsong, det är väl använd tid.

Så ni medlemmar som inte var på plats, ni missade ett riktigt bra tillfälle till att träna er hund, men vi kanske ses nästa år??

Mer information om älgparken i Ockelbo och hundträning 026 - 12 82 00 eller maila info@algparken.se

Ockelbo1-2022webb.jpg

Nöjda deltagare från helgens älghundsträning i Ockelbo Älgpark. Foto Ulf Danielsson

Ulf Danielsson