Dalarna

Två lyckliga visar upp sin fångst, röding från Noppikoski, i samband med jaktlägret i Älvdalen. Foto: Anette Eklund

Unga lockades till jakt- och fiske Älvdalen

Även under det andra veckoslutet i juli kunde jägareförbundet i Dalarna erbjuda unga jaktintresserade att delta i lägerverksamhet.

Luftgevärsskytte var en viktig del av uppgifterna för de unga lägerdeltagarna. Foto: Anette Eklund

2022-07-11

Det blev möjligt sedan jaktvårdskretsen i Älvdalen beslutat arrangera ett läger med fokus på jakt- och fiske. 24 unga i åldern 10-15 år fick uppleva ett par spännande dagar med ett omväxlande program.

Lägret inleddes på fredagen. Skytte- och jakt stod i fokus under premiärdagen. En tipspromenad, skjutning i skyttesimulator och en jaktstig med luftgevär stod på schemat. På lördagen var det dags för fiske i Hälltjärn i Loka, som dagen till ära erbjöd lägerdeltagarna chansen att fiska röding.

• Deltagarna skötte sig exemplariskt och av alla kommentarer vi fått förstår vi också att ungdomarna trivts bra under lägret, berättar den huvudansvarige, Stefan Mattsson i Älvdalens jaktvårdskrets.

Lite hyss hör till alla läger för unga. Så också i Älvdalen där deltagarna fick uppdraget att med hjälp av en pejl söka rätt på en försvunnen – häst!

• Vi förklarade att hästen var gömd i terrängen, men inte att hästen som skulle pejlas var en dalahäst i trä! Det skulle bli en överraskning för deltagarna, men utgjorde inget problem i sökandet. Efter en kort stund hade pejlingen lyckat resultat, berättar Stefan Mattsson.

Deltagarna hade Evertsbergs bygdegård som bas under lägervistelsen.

Christer Gruhs