bakgrund

Dalarna

Foto Torbjörn Andersson

Utbildningsjakt efter klövvilt på Kullen

Under lördagen genomförde Studiefrämjandet och Jägareförbundet Dalarna en utbildningsjakt efter klövvilt på länsföreningens jaktmark Kullen norr om Grangärde.

Foto Torbjörn Andersson

2022-10-25

Kursen riktade sig till de elever som genomgått Studiefrämjandets Jägarkole-utbildningar i länet de senaste åren. Meningen med dessa kurser är att eleverna ska erbjudas möjlighet att prova på olika typer av jakter under ledning av våra kursledare, kurserna genomförs i 2 delar, en digital där vi går genom lite säkerhetsfrågor, jaktligt upplägg och lite utrustningsfrågor och sedan kör vi en fysisk jakt. Tyvärr lyckades ingen av deltagarna komma till skott under dagen men vi hade mycket skällning för hundarna och många av deltagarna hade vilt i pass vilket var jättekul.

Jag tror att samtliga deltagare hade en spännande dag i skogen och att de fick blodad tand för framtiden säger jaktledaren Torbjörn Andersson”