Dalarna

Henric Jansson och Cecilia Tegelberg från Region Dalarna Foto Ulf Danielsson

Kretsordförandekonferens 20221129

Tisdagen förra veckan genomförde Jägareförbundet Dalarna kretsordförandekonferens på Moskogen i Leksand. 15 kretsar fanns representerade under kvällen.

2022-12-05

Vi inledde med att Cecilia Tegelberg och Henric Jansson från Region Dalarna presenterade sitt arbete med suicidprevention i länet. Dalarna ligger högt upp i självmordsstatistiken och vi har flera kommuner som sticker ut i riket. Här gäller det att arbeta förebyggande och våga fråga dina jaktkamrater hur de mår. Mer info om detta kommer!

Efter denna allvarliga men också engagerande inledning fick vi ta del av aktuella arbeten som görs i länsföreningen, bland annat ska vi allihopa försöka få in fler mailadresser till våra medlemmar. Är du medlem men får inte mail från oss? Hör av dig till britta.lundh@jagareforbundet.se så lägger hon in dig i systemet.

Björnspillningsinventeringen avhandlades och vi inväntar med spänning ett resultat som kommer i juni. Ett stort tack riktas återigen till alla som engagerat sig i insamling! Vargjakten diskuterades och vi arbetar för en sänkning av länets förvaltningsnivå för varg framöver.

Kvällen avrundades med de senaste siffrorna från årets älgjakt, länet ligger just nu på 75% av avskjutningsmål och älgobsen pekar kraftigt nedåt. Så även reproduktionen. Samlingen enades om att jobba med älgfrågan och framförallt hur vi jägare jagar, vi måste låta kalvjakten styra och ha en hög andel kalv i avskjutningen, ha realistiska planer och tillåta en högre vinterstam i vargområden.