Foto: Ulf Backman

Köpa jaktbåge

Alla branscher har sina specialuttryck som kan vara svåra att förstå för utomstående. Så om man skall köpa sin första pilbåge kanske alla dessa konstiga begrepp försvårar köpet – men vi hjälper och guidar dig i djungeln.

Foto: Ulf Backman

Första valet är om du skall ha en compound pilbåge eller en traditionell pilbåge. De traditionella bågarna kräver mer av skytten då de är svårare att lära sig skjuta bra med. De kräver även mer av jägaren då de normalt har lite kortare räckvidd och ofta har lägre energiinnehåll. För-delen är en enklare konstruktion och lägre vikt. En del modeller är ”take-down” och kan tas med i en vanlig resväska. En traditionell pilbåge som hanteras rätt är definitivt ett effektivt jaktvapen. För compoundbågen gäller det omvända, tyngre vikt, ”komplicerad” konstruktion, längre räckvidd, mer kraft i pilen och lättare att lära sig. Jag rekommenderar en compoundbåge som start på bågjägarkarriären men valet är ditt.

Du laddar ner den hela artikeln ”Köpa jaktbåge” i PDF format här.

Lite allmänt om pilbågar

Höger/vänster

De flesta typer av pilbågar byggs för antingen vänster eller höger. En högerpilbåge är avsedd att sikta med höger öga. Du håller pilbågens grepp i vänster hand och drar strängen med höger hand och siktar med höger öga = höger pilbåge. För vänster gäller givetvis tvärt om. Det är ditt dominanta öga som avgör om du skall välja vänster eller höger.

Dragvikt/dragstyrka

Hur tungt det är att spänna en pilbåge brukar anges som pilbågens dragstyrka eller dragvikt och anges i pund. 1 pound (lb) är 454 gram men då all litteratur om pilbågar använder pound så gör vi det här med. Vi rekommenderar minst 40 pound för jakt men börja gärna med lägre styrka om du är nybörjare.

Draglängd

Ett mått på hur långt du drar strängen när du skjuter. En traditionell pilbåge fungerar med olika draglängder medan en compound pilbåge är inställd för en specifik draglängd. Dragläng-den är en viktig parameter och beror av din kropp och armars längd. Draglängden anges i tum. En compound med fel draglängd blir mycket svår att skjuta bra med.

Mer om delarna på en compoundpilbåge hittar du i artikeln här. Vill du lära dig mer om alla siffror och parametrar och vilka som är viktiga och vilka som inte är det skall du läsa artikeln här.

Traditionell pilbåge

Traditionella pilbågar är förenklat ”stick and string” – pinne med ett snöre. Det finns ett oänd-ligt antal olika traditionella typer av pilbågar men de två vanligaste modellerna för jägare är recurve och långbåge. Materialet i lemmarna kan vara homogen idegran eller laminerad av flera olika träslag eller moderna material som kolfiber, glasfiber och epoxy. Stocken kan vara i metall eller kolfiber om inte naturmaterial som trä används.

Compoundpilbåge

1969 fick Holless Wilbur Allen Jr patent på ”En pilbåge med tillbehör som mångfaldigar drag-kraften” och därmed började utvecklingen mot dagens compoundpilbågar. En compound fun-gerar i grunden som en traditionell pilbåge – Skytten drar i strängen och lemmarna böjer sig, lagrar energi. När strängen släpps rätar lemmarna ut sig och tvingar strängen med pil framåt – pilen far iväg. Skillnaden mot traditionella bågar är kammar och kablar. Kammarna och kablar är hävstänger som hjälper skytten att lagra mer energi i pilbågen.

2021-03-15 2021-03-15