Foto: Ulf Backman

Vad är bågjakt

Det här är bågjakt!

Bågjakt är jakt med pilbåge som vapen. Förenklat kan vi säga att skillnaden mot jakt med kulgevär är avståndet man skjuter på. Det finns fler likheter än skillnader mellan de olika jaktmedlen och det finns ingen motsättning – jägaren kan välja BÅDE gevär OCH pilbåge.

Pilbågen är ett korthållsvapen som bör används på avstånd under trettio meter även om en skicklig skytt träffar rätt på betydligt längre håll. De vanligaste metoderna för jakt med pilbåge är smygjakt och vaktjakt. Det som skiljer mot gevärsjakten är avståndet, jägaren med pilbåge måste in närmare sitt byte och det är däri svårigheten ligger. En pil med jaktspets är ett synnerligen effektivt instrument för att avliva djur snabbt och etiskt. Den moderna jaktbågen har mycket god precision och en jägare kan relativt enkelt lära sig att nyttja den precisionen inom moderata avstånd. Det svåra är inte att placera pilen rätt utan att ta sig till ett läge där det går att avlossa pilen. Drevjakt och skott mot löpande vilt är inte lämpligt med pilbåge men visst finns det skyttar som klarar att skjuta fasan på uppflog.

Det är jaktspetsen som avlivar djuret och därmed spelar det ingen roll med vilken pilbåge som skottet avlossats, så länge pilen träffar sitt mål med tillräcklig kraft. Samtliga typer av pilbåge fungerar bra för jakt men det är lättare att lära sig träffa rätt med en compoundpilbåge. De traditionella bågarna, långbåge och recurve, har en kortare räckvidd än compound och kräver mer av skytten. För samtliga bågar gäller att de ska leverera pilen med tillräcklig energi för att jaktspetsen skall kunna göra sitt jobb. Jaktspetsen är mycket vass med en frontarea som närmar sig noll vilket betyder att den fungerar med liten energiåtgång. Tack vare den vassa konstruktionen klarar en jaktpil att penetrera och avliva ett stort djur som älg med väldigt liten energiåtgång.

Precis som vid all jakt är etiken viktig vid bågjakt. Bågjakten i sig är etisk i så mening att jaktmedlet avlivar djuret snabbt och humant, jaktmedlet medger goda förutsättningar till precision och jaktmedlet innebär liten störning för det vilda. Men etiken vilar på jägaren, utövaren. Jägaren måste kunna sitt vapen och sitt byte för att välja rätt skottplacering. Jägaren måste känna till sina egna begränsningar för att välja rätt maximala skjutavstånd. Ingen skillnad mot annan jakt men bågjägaren kanske måste ha lite mer tålamod då skottillfällena kan komma sällan om inte tillgången på vilt är mycket god.

De flesta skott med pilbåge mot vilt avlossas på avstånd under 15 meter. När jägaren kommer så nära viltet får dofter, ljud och rörelse genast stor betydelse. Därför är bågjägaren noga med klädval och maskering. Tvätta jaktkläder utan parfymerat tvättmedel. Välj bra kamouflagemönster och se till att kläderna inte prasslar, de skall vara tysta. Måla ansikte och händer eller använd maskeringsnät och handskar. Var noga med vindriktning och nyttja terrängen för att komma in obemärkt. En svårighet är rörelsen som jägaren måste göra när pilbågen skall spännas. Det är tungt att stå med dragen pilbåge så skottet måste gå inom någon minut, helst inom sekunder. Allt detta gör bågjakten till en spännande jakt där viltet har stora möjligheter att överlista jägaren.

2020-07-20 2021-01-26