Foto: Madeleine Lewander

Utbildningspolicy

Utbildningspolicy för lydnadsinstruktörer hund inom Jägareförbundet

Inledning

Jägareförbundet utbildar ett stort antal hundförare per år på lydnadskurser. Hundförarutbildningen har hög aktualitet och är en mycket viktig del av jägareförbundets verksamhet och utbildningsbehovet är stort.  För att kunna möta det ökande kravet på lydnadskurser krävs en långsiktig satsning på utbildning för lydnadsinstruktörer.  Ett grundkrav som Svenska Jägareförbundet har på sina instruktörer är att de ska ha pedagogisk fallenhet och vara medlemmar i Svenska Jägareförbundet. Utbildningen ska ge instruktören den kompetens de behöver för att kunna utbilda de ekipage som genomgår jägareförbundets lydnadsutbildning. Strävan är att utbildningarna ska vara lättillgängliga för hundägarna utan att ge avkall på kvalitén.

Utbildningspolicyn syftar till:

Kvalitet i verksamheten 

Effektiv utbildningsorganisation

Tydliga riktlinjer för utbildningarna

Utbildningarnas övergripande mål:

Svenska Jägareförbundets lydnadsinstruktörer skall efter genomgången utbildning:  Ha sådana kunskaper att de ska kunna genomföra och arrangera lokala/regionala lydnadsutbildningar enligt Jägareförbundets ”fyra lätta steg”

Krav på våra instruktörer:

Instruktör skall minst vartannat år hålla kurs i Jägareförbundets regi

Medverka i möjligaste mån vid minst 1 instruktörsträff/3 år 

Årligen lämna in statistik på genomförda kurser till ansvarig tjänsteman i Svenska Jägareförbundet regionalt.

Använda sig av Svenska Jägareförbundets grundprincip fyra lätta steg i enlighet med utbildningspolicyn.

Efter varje utbildning göra en utvärdering av kursen enligt jägareförbundets fastställda utvärderingsmall. 

Instruktören ska teckna ett avtal med Svenska Jägareförbundet genom påskrift av fastställd överenskommelse.

Om ovanstående inte uppfylls kan instruktörens verksamhet inom jägareförbundets regi ifrågasättas. Innan ett beslut fattas ska instruktören höras av nationella hundgruppen.

Instruktörsutbildning steg 1.

Grundutbildning i regioner och län enligt utbildningsplan.

Kursarrangör:

Utbildningens mål: Att efter genomgången instruktörsutbildning kunna hålla kurser för att ge kvalitativa råd i fostran och dressyr för hundar.

Krav för deltagande:

Erfarenhet av jakt och träning med egen hund

Genomgått Jägareförbundets grundläggande lydnadsutbildning

Genomfört minst en lydnadskurs som hjälpinstruktör och rekommenderas av krets/ länsförening i samråd med hundansvarig tjänsteman.

I speciella fall godkänd av nationella hundgruppen utifrån motsvarande meriter och som visat förutsättningar att förstå och hantera hund enligt konceptet fyra lätta steg

Kursledning:

Två certifierade (steg 4) instruktörer, varav en skall vara utsedd av Jägareförbundets Nationella Hundgrupp.

Efter kurs Kursansvariga rekommenderar elev att gå vidare till steg 2 alternativt skaffa sig mer erfarenhet innan nästa steg. Nationella hundgruppen meddelas och fattar beslut. Elev som genomfört steg 1-utbildning och rekommenderats att gå vidare tilldelas godkännandebevis som lydnadsinstruktör.

Instruktörsutbildning steg 2

Fördjupning i fostran, dressyr och problemlösningar enligt utbildningsplan.

Utbildningens mål:

Skapa förståelse för hundars olikheter och vikten av att individanpassa träningsråd vid såväl fostran som dressyr

Att kunna analysera orsak till problem och välja rätt träningsstart

Att vara lyhörd för hundägarens önskemål 

Att på ett pedagogiskt sätt instruera hundägare vid problemlösningar

Krav för deltagande:

Godkänd steg 1 utbildning. Rekommenderad av kursledning och godkänd av nationella hundgruppen 

Genomfört minst två lydnadskurser under eget ansvar efter steg 1, med minst 5 hundar i varje

I speciella fall kan personer som inte uppfyller de formella kraven ändå antas till steg 2 utbildning. För detta krävs deltagande på träff med representant (-er) ur BB-gruppen där grundtankarna med utbildningen ”De 4 lätta stegen” presenteras genomgripande. Genomförande av och deltagande i en sådan träff beslutas av Nationella hundgruppen.

Kursledning:

Två certifierade instruktörer utsedda av Jägareförbundets Nationella Hundgrupp varav en ur BB-gruppen.

Efter kurs  Kursansvariga rekommenderar elev att gå vidare till steg 3, alternativt skaffa sig mer erfarenhet innan nästa steg. Jägareförbundets nationella hundgrupp meddelas och fattar beslut om godkännande på steg 2 utbildningen.

Instruktörsutbildning steg 3

Fördjupning i mentalkunskap och test enligt utbildningsplan.

Utbildningens mål:

Fördjupning i mentalkunskap och förståelse för testbanans uppbyggnad.

Ge förståelse för hur de fyra lätta stegen kan anpassas till en hunds mentala förutsättningar. 

Att efter genomgången utbildning ha kunskap i hundars olika mentala förutsättningar för in- respektive avlärning

Att kunna figurera vid mentaltester

Krav för deltagande:

Godkänd steg 2 utbildning och är rekommenderad av kursledning och godkänd av nationella hundgruppen

Genomfört minst två lydnadskurser under eget ansvar efter steg 2, med minst 5 hundar i varje

Kursledning:

Minst två certifierade mentaltestdomare ur BB-gruppen.

Efter kurs Kursansvariga rekommenderar elev att gå vidare till steg 4, alternativt skaffa sig mer erfarenhet innan nästa steg. Jägareförbundets nationella hundgrupp meddelas och fattar beslut.

Instruktörsutbildning steg 4.

Slutprov för att utbilda andra lydnadsinstruktörer enligt utbildningsplan.

Utbildningens mål:

Fördjupning av hundkunskap och instruktörsarbete

Godkänd kunskapskontroll.

Att kunna hålla instruktörsutbildning steg 1.

Godkänd steg 3 utbildning och rekommenderad av kursledningen

Haft minst en lydnadskurs under eget ansvar efter steg 3

Medverkat som ”biträdande” kursansvarig vid instruktörsutbildning

Rekommenderas av hundansvarig tjänsteman i samråd med berörd länsförening   Uttagning av deltagare sker av Svenska Jägareförbundets Nationella hundgrupp Kursledning Minst två certifierade instruktörer utsedda av Svenska Jägareförbundets Nationella Hundgrupp varav en ur BB-gruppen.

Efter kurs Elev som enligt kursansvarig och Svenska Jägareförbundet genomfört en godkänd steg 4 utbildning skall tilldelas certifikat som lydnadsinstruktör vilket ger rätt att utbilda andra lydnadsinstruktörer.

2019-05-21 2019-05-21